ken, o breuk bij het storten, 5 zetting en 10° oor herstel der stormschade. Met dit aan blokken zou een kade in het sluitgat kun n worden gebouwd met twee kruinen op N.A Nadere waterloopkundige onderzoe king i wezen echter uit, dat de kruinen aan de b ;kenzijde zonder gevaar voor stabiliteits- ver' - kunnen worden verlaagd tot N.A.P. 1 rr Je zeewaartse kruin zal dus worden opg 'ouwd tot N.A.P. 3 m (tegen de Set -wense oever wordt die kruin over 100 m zeil foorgezet tot N.A.P. 5 m, vanwege de gei ie stabiliteitsreserve van deze oever), de inenste tot N.A.P. 1 m. Daardoor kon hel ntal blokken reeds aanzienlijk terug- get cht worden. Bij de sluiting van het Rak van cheelhoek schoot het grote aantal van 45.' blokken over; de berekeningen na aflc van deze sluiting wezen erop dat het stroomsnelheden onder de Schouwense oever bleken het best beperkt te kunnen worden door de kruin van de blokkendam aldaar te laten hellen onder een hoek van 1 25. Ook onder het damvak Middelplaat konden de ontgrondingen het best met deze kruinhelling worden bestreden. Voor de beperking van de ontgrondingen is vooral de snelheid van sluiten van belang. Hoe korter een stromings toestand duurt, hoe gunstiger het ontgron dingspatroon. Afstemverliezen, wachttijden en kleine storin gen meegerekend, hoopt men per uur 400 blokken in het sluitgat te deponeren. Bij 90 werkuren per week, duurt de sluiting dan 6 weken. Is de blokkendam gereed, dan moet de hy draulische sluiting nog voltooid worden door afdichting van de poreuze blokkendam. De afdichting zal worden uitgevoerd door grind bovenstrooms van de blokkendam op het waterniveau van aflopende banden tussen de blokken te laten lopen. De grote gaten worden daarmee opgevuld. De stroomsnelheid door de dam vermindert daarmee zodanig, dat het zandlichaam om de beteugelingsdam kan worden opgespoten, zonder gevaar te lopen dat het wordt weggespoeld. ho ruimte-percentage niet 40 maar 43% be reg, ongeacht de breuk. Opnieuw kon he iokkenaantal omlaag, maar de gegevens ov; de kade door het Rak van Scheelhoek kv\ nen binnen op een tijdstip dat verlaging to1 linder dan 210.000 blokken niet meer m ;elijk was. V; iaar de nu wat ruime voorraad reserve- bi ken. Bij de afsluiting van de Ooster se ide zullen veelvouden nodig zijn van wat e het Brouwershavense Gat overschiet. I- luitgat wordt in lagen geblokkeerd. De v rde en de schematisering van de op- fa lasen is vastgesteld aan de hand van w loopkundig onderzoek en op grond van d ivoerbaarheid. G ,cht is, die damopbouw te bereiken waar- bi ontgrondingen achter de bodembe- sc ming zo gering mogelijk blijven. De 253

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 39