Dwarsdoorsnede A
wordt 10 m breed, en grenst aan een berm-
sloot op N.A.P. 1,40 m. Op deze berm komt
een wegverharding van 4 m breed. In het
noord-zuid gerichte gedeelte van de dijk,
waarvan het tracé wordt rechtgetrokken,
neemt men de bestaande glooiing van bazalt
en Doornikse bloksteen op, en gebruikt die
voor de aanleg van nieuwe glooiingen tot
N.A.P. 3 m.
Daarboven, tot N.A.P. 5,70 m, gebruikt men
langs de gehele dijk betonblokken van 25 cm
dikte. Deze verdediging wordt nog over een
breedte van 2,50 m voortgezet op de buiten
berm, en vormt daar meteen een onderhouds-
weg. Om deze rijstrook met de weg op de
binnenberm te verbinden wordt op één punt
een dubbele dijkovergang aangelegd; aan de
zeezijde wordt daartoe tot en met de kruin
een wegverharding aangebracht van I
dikke betonblokken, en aan de landzi
zelfde wegverharding als op de binne
Op vier plaatsen reikt de Smidskreek
achter de oude dijk langs slingert, tot
tracé van de nieuwe dijk. Op die plaa
wordt buiten de nieuw te maken berrr
een 20 m brede strook van de kreek
ter versteviging van de nieuwe dijk. E
wordt de modder van de kreek ter ple
eruit gebaggerd, en daarna brengt mr
kleikade aan. Om afkalving van de oe
voorkomen wordt een boordvoorzienit
maakt van vrijkomende Vilvoordse ste
De klei voor de bekleding onder de gi
op het buitenbeloop, de buitenberm e
kruin wordt ontleend aan een eerder
legd kleidepot. De klei voor het binne
komt van de bestaande dijk en van de
het verzwaren van de dijk aangekocht
den. De dikte van de kleibekleding za
buitenzijde en op de kruin overal 80 c
dragen, en op het binnenbeloop 60 cr
het oostelijk einde van de dijk van de
rethapolder wordt op een nieuw aan t
materialenplein een magazijn gebouw
vervanging van het tegenwoordige, da
tracé staat van de nieuwe dijk, en dat
halve gesloopt moet worden.
Het hiervoor omschreven werk werd c
waterschapsbestuur op 3 april 1969 vc
bedrag van ruim 3,5 miljoen gulden o|
dragen aan de Aann. Mij. Jac. G. van
n.v. te Utrecht.
Met de uitvoering van het werk, dat ui
24 maanden na de datum van aanvanc
de eerste maal voltooid moet worden
leverd, werd op 10 april 1969 begonne
266