dighe n. Gereedgekomen is de van N P. 1 tot H- 6,5 m reiker le met gietasfalt ge- pene' erde stortsteenglooiing aan d zeezijde van het eiland en he damvak. Aan de zuid west!. p van het damvak werd een t onblokkenglooiing aan- gebr ht vanaf N.A.P. tot N.A.f 3 m, op de voet ge volge ioor een asfaltbeton- bekt ng tot N.A.P. 6,5 m. In de aven werd een koper- slakt elglooiing aangebracht. Hiero f aansluitend werd een aanv g gemaakt met een be- tonb .kenglooiing aan de oost zijde an het damvak. In een sche dam aan de zeezijde van het v rk werden in een eerder stadi i bij wijze van proet grote betoi lokken verwerkt. Na de stort eriode kan de proef op de s riliteit van dit materiaal gesk gd genoemd worden. Oev erdedigingswerken langs de C velingendam Na c afsluiting van het Volke rak i zoals bekend de stroom- snel den in het zuidelijk Delt; ekken gemiddeld met 5% toeg :omen; bovendien ver- ande het stromingspatroon. Than bocht de ebstroom door de K :mmer uit in de richting van Grevelingendam. Om aant: ting van de Plaat van Oude Tonge en daarmee be dreig ig van de stabiliteit van de G evelingendam te voor kom. worden op drie plaatsen van d onderzeese beloop van de P .at van Oude Tonge bodt ibeschermingen aange- brac In totaal moet 94.000 m2 bod iverdediging worden ge legd, af te storten met 39.000 ton ortsteen. Voorts dient een stort eendam ter plaatse van de vooi alige werkhaven te wor den rhoogd. Op 5 oktober 197C erd dit werk voor een bed van ruim anderhalf mil joen ulden opgedragen aan de Aan mers Combinatie Zink werk i te Gorinchem. Het kwerk kwam in december 197( ereed en ook werd een dee an de storsteendam nabij de v rmalige oostkop voltooid. Het rk dient vóór 1 augustus 1971 worden opgeleverd. C. De werken ten noorden van Hoek van Holland Ingevolge de Deltawet wordt thans de Helderse Zeewering op Deltahoogte gebracht. Deze zee dijk heeft een lengte van 4,5 km. Hij loopt van de havenmond tot aan Huisduinen, alwaar hij aan sluit op de Verlengde Helderse Zeewering. De tegenwoordige dijk heeft een tamelijk flauw beloop tot N.A.P. 5 m; daar op staat een keermuur waarvan de bovenkant ligt op N.A.P. 7,5 m. Uitgaande van het ter plaatse geldende basispeil zal een nieuwe dijk worden gelegd, met de kruin op N.A.P. 10,60 m. Van deze dijk is inmiddels een 1200 m lang gedeelte aan weers zijden van het zogenaamde Kaaphoofd gereedgekomen. Thans is men bezig aan een oostelijker gelegen gedeelte, ter lengte van 1100 m. Om de zeer kostbare amovatie van de pal achter de zeewering gelegen bebouwing te voorkomen, is be sloten de zeewering zeewaarts uit te bouwen, een oplossing die als het ware aangereikt werd door de in dit opzicht zeer gunstige geografische ligging van de dijk. De aanleg van een teenkade voor deze nieuwe zee wering is over twee bestekken verdeeld. Aan de bovenbouw zal een derde bestek gewijd zijn. Volgens de bestekken wordt thans op de onderzeese oever een perskade aangebracht, die als volgt is opgebouwd: op een bodembezinking, afgestort met 0,5 ton natuursteen per m2 wordt een kade van mijnsteen ge maakt, met bezinkingen op het binnen- en het buitentalud. Van wege het tijdelijk karakter van het talud aan de binnenzijde wordt daar kunststof toegepast. Beide bezinkingen worden afge dekt met 0,5 ton natuursteen per m2. De kruin van de kade wordt ter verdediging tegen golfaanval extra zwaar afgedekt, namelijk met 1,2 ton natuursteen per m2. De eerste helft van het beschreven werk is voltooid; het tweede is zojuist aanbesteed. D. De werken tot indijking van de Lauwerszee De uitbreiding van de vissers haven te Lauwersoog is vrijwel voltooid. Thans is men bezig de haven in te richten, voor een deel met drijvende steigers; daartoe werden in de verslag periode palen geheid en kunst stofdrijvers en hardhout aange voerd. Aan de zuidelijke oever van de haven wordt een kade- wand gemaakt. Ook met het inrichten van de veerhaven te Lauwersoog is men begonnen. Daar zijn de geleidepalen voor de drijvende steiger en de meerstoelen geheid; men is bezig kunststof drijvers aan te voeren en het hardhouten raamwerk van de steiger op te bouwen. Binnen kort wordt begonnen met de aanleg van het landhoofd voor de brug naar de drijvende steiger en het heien van stalen damwand voor de veerstoep. Ten behove van terreinophogin gen ter plaatse van de nieuwe woonkern wordt zand gewonnen op de 'Rug'; tegelijkertijd legt men zanddepots aan, nodig voor latere inrichtingswerken op drooggevallen gronden. Voortgegaan wordt met de aan leg van een proefpolder in een gedeelte van de Marnewaard; in deze polder wordt een onder zoek ingesteld naar de in het Lauwersmeer best bruikbare vormen van drainage, begreppe- ling, enzovoort. Aanpassingswerken worden nog uitgevoerd aan de oude sluizen te Dokkumer Nieuwe Zijlen. Aanpassing en reconstructie van de sluis te Munnikezijl is in voorbereiding. Dergelijke werken moeten hier en daar op het oude land worden uitgevoerd, ter aanpassing aan de nieuwe waterhuishoudelijke toestand die door de afsluiting van de Lauwerszee is opgeroepen. Het beheer van de hier bedoelde objecten zal na uitvoering van het aanpassingswerk weer wor den overgedragen aan de pro vinciale waterstaatsdiensten van Friesland en Groningen. 271

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 57