dighe n. Gereedgekomen is de
van N P. 1 tot H- 6,5 m
reiker le met gietasfalt ge-
pene' erde stortsteenglooiing
aan d zeezijde van het eiland
en he damvak. Aan de zuid
west!. p van het damvak werd
een t onblokkenglooiing aan-
gebr ht vanaf N.A.P. tot
N.A.f 3 m, op de voet ge
volge ioor een asfaltbeton-
bekt ng tot N.A.P. 6,5 m.
In de aven werd een koper-
slakt elglooiing aangebracht.
Hiero f aansluitend werd een
aanv g gemaakt met een be-
tonb .kenglooiing aan de oost
zijde an het damvak. In een
sche dam aan de zeezijde van
het v rk werden in een eerder
stadi i bij wijze van proet grote
betoi lokken verwerkt. Na de
stort eriode kan de proef op
de s riliteit van dit materiaal
gesk gd genoemd worden.
Oev erdedigingswerken langs
de C velingendam
Na c afsluiting van het Volke
rak i zoals bekend de stroom-
snel den in het zuidelijk
Delt; ekken gemiddeld met 5%
toeg :omen; bovendien ver-
ande het stromingspatroon.
Than bocht de ebstroom door
de K :mmer uit in de richting
van Grevelingendam. Om
aant: ting van de Plaat van
Oude Tonge en daarmee be
dreig ig van de stabiliteit van
de G evelingendam te voor
kom. worden op drie plaatsen
van d onderzeese beloop van
de P .at van Oude Tonge
bodt ibeschermingen aange-
brac In totaal moet 94.000 m2
bod iverdediging worden ge
legd, af te storten met 39.000
ton ortsteen. Voorts dient een
stort eendam ter plaatse van de
vooi alige werkhaven te wor
den rhoogd. Op 5 oktober
197C erd dit werk voor een
bed van ruim anderhalf mil
joen ulden opgedragen aan de
Aan mers Combinatie Zink
werk i te Gorinchem.
Het kwerk kwam in december
197( ereed en ook werd een
dee an de storsteendam nabij
de v rmalige oostkop voltooid.
Het rk dient vóór 1 augustus
1971 worden opgeleverd.
C. De werken ten noorden van
Hoek van Holland
Ingevolge de Deltawet wordt
thans de Helderse Zeewering op
Deltahoogte gebracht. Deze zee
dijk heeft een lengte van 4,5 km.
Hij loopt van de havenmond tot
aan Huisduinen, alwaar hij aan
sluit op de Verlengde Helderse
Zeewering. De tegenwoordige
dijk heeft een tamelijk flauw
beloop tot N.A.P. 5 m; daar
op staat een keermuur waarvan
de bovenkant ligt op N.A.P.
7,5 m. Uitgaande van het ter
plaatse geldende basispeil zal
een nieuwe dijk worden gelegd,
met de kruin op N.A.P.
10,60 m.
Van deze dijk is inmiddels een
1200 m lang gedeelte aan weers
zijden van het zogenaamde
Kaaphoofd gereedgekomen.
Thans is men bezig aan een
oostelijker gelegen gedeelte,
ter lengte van 1100 m. Om de
zeer kostbare amovatie van de
pal achter de zeewering gelegen
bebouwing te voorkomen, is be
sloten de zeewering zeewaarts
uit te bouwen, een oplossing
die als het ware aangereikt werd
door de in dit opzicht zeer
gunstige geografische ligging
van de dijk. De aanleg van een
teenkade voor deze nieuwe zee
wering is over twee bestekken
verdeeld. Aan de bovenbouw
zal een derde bestek gewijd
zijn.
Volgens de bestekken wordt
thans op de onderzeese oever
een perskade aangebracht, die
als volgt is opgebouwd: op een
bodembezinking, afgestort met
0,5 ton natuursteen per m2 wordt
een kade van mijnsteen ge
maakt, met bezinkingen op het
binnen- en het buitentalud. Van
wege het tijdelijk karakter van
het talud aan de binnenzijde
wordt daar kunststof toegepast.
Beide bezinkingen worden afge
dekt met 0,5 ton natuursteen
per m2. De kruin van de kade
wordt ter verdediging tegen
golfaanval extra zwaar afgedekt,
namelijk met 1,2 ton natuursteen
per m2. De eerste helft van het
beschreven werk is voltooid; het
tweede is zojuist aanbesteed.
D. De werken tot indijking van
de Lauwerszee
De uitbreiding van de vissers
haven te Lauwersoog is vrijwel
voltooid. Thans is men bezig de
haven in te richten, voor een
deel met drijvende steigers;
daartoe werden in de verslag
periode palen geheid en kunst
stofdrijvers en hardhout aange
voerd. Aan de zuidelijke oever
van de haven wordt een kade-
wand gemaakt.
Ook met het inrichten van
de veerhaven te Lauwersoog
is men begonnen. Daar zijn de
geleidepalen voor de drijvende
steiger en de meerstoelen
geheid; men is bezig kunststof
drijvers aan te voeren en het
hardhouten raamwerk van de
steiger op te bouwen. Binnen
kort wordt begonnen met de
aanleg van het landhoofd voor
de brug naar de drijvende
steiger en het heien van stalen
damwand voor de veerstoep.
Ten behove van terreinophogin
gen ter plaatse van de nieuwe
woonkern wordt zand gewonnen
op de 'Rug'; tegelijkertijd legt
men zanddepots aan, nodig
voor latere inrichtingswerken op
drooggevallen gronden.
Voortgegaan wordt met de aan
leg van een proefpolder in een
gedeelte van de Marnewaard; in
deze polder wordt een onder
zoek ingesteld naar de in het
Lauwersmeer best bruikbare
vormen van drainage, begreppe-
ling, enzovoort.
Aanpassingswerken worden nog
uitgevoerd aan de oude sluizen
te Dokkumer Nieuwe Zijlen.
Aanpassing en reconstructie van
de sluis te Munnikezijl is in
voorbereiding. Dergelijke werken
moeten hier en daar op het
oude land worden uitgevoerd,
ter aanpassing aan de nieuwe
waterhuishoudelijke toestand die
door de afsluiting van de
Lauwerszee is opgeroepen. Het
beheer van de hier bedoelde
objecten zal na uitvoering van
het aanpassingswerk weer wor
den overgedragen aan de pro
vinciale waterstaatsdiensten van
Friesland en Groningen.
271