gevoerd naar de werkhaven op de Middelplaat. Verlenging van het damvak Kabbelaarsbank De verlenging van het damvak Kabbelaarsbank is voltooid. Het werk werd op 18 maart voor de eerste maal opgeleverd. Noordelijk sluitgat Op de bodembescherming en op de caissondrempel van het noordelijk sluitgat werd in deze periode het laatste gedeelte van de steenbestorting aange bracht. De bestorting van de drempel werd met een bagger molen vlak afgemaakt op de ver eiste diepte van N.A.P. - 10 m. In de drempel werd totaal 24 000 ton fijn en grof grind verwerkt en 140 000 ton stort- steen. Tegelijk met de ver lenging van het damvak Kabbe laarsbank werd het werk voor de eerste maal opgeleverd. Inmiddels is ook de Hompel geul gereedgekomen. Uit de geul werd 200 000 m3 zand ge zogen, dat in depot blijft op geslagen tot de Provinciale Waterstaat van Zuid-Holland het gebruiken zal voor wegen aanleg. De werkhaven Springersdiep is uitgebaggerd tot een diepte van N.A.P. -9 m. Deze haven zal dienen als vluchthaven voor caissons wanneer er wegens slecht weer halverwege de operatie afgezien wordt van een caissonplaatsing. Zuidelijk sluitgat Op 29 maart namen de eigen lijke sluitingswerkzaamheden met de kabelbaan een aanvang. In de proeffase werden al 15 000 betonblokken vanaf de kabelbaan gestort. Caissons Nadat de drijfschotten van de doorlaatcaissons waren bekleed met buthyleen rubber, werd de bouwput opnieuw geïnundeerd. Alle twaalf caissons werden drijvend gemaakt en op lekken gecontroleerd. De afdichting werd in orde bevonden, zodat de caissons weer aan de grond konden worden gezet. Eind januari werd begonnen met de doorbaggering van de noorde lijke ringdijk om de bouwput. Met één van de caissons wer den afzinkproeven genomen, om er achter te komen hoe de caissons zich gedragen bij het zinken, en om de meest ge wenste volgorde en het tijdstip te bepalen voor het opendraaien van de afsluiters. Gemeten wer den ook de zinktijd en de tijd die verloopt tussen het aan de grond zetten van een caisson en de nivellering van de water stand binnen en buiten. Uit overwegingen van oefening liet men deze werkzaamheden ver richten door dezelfde mensen die straks de werkelijke cais sonplaatsingen in het sluitgat moeten uitvoeren. Op 1 april werden de caissons voor de eerste maal opgeleverd; de eindoplevering vindt plaats op 30 april. De opnieuw in gereedheid ge brachte gesloten reservecaisson is van het Verbreed Kanaal te Vlissingen overgebracht naar de vluchthaven te Zijpe; daar werd hij aan de grond gezet op een vooraf op diepte gebaggerde zate. Als de omstandigheden dat vereisen kan deze caisson binnen enkele dagen drijvend worden gemaakt en worden ver sleept naar het sluitgat. Oosterschelde Werkhaven Sophia-polder Ten behoeve van de aanleg van het werkeiland Noordland wer den in de verslagperiode 85 000 ton mijnsteen en 85 000 ton stortsteen aangevoerd. Werkhaven Schelphoek In deze periode werden in de haven hoofdzakelijk de onder delen aangevoerd van de kabel baan over het voormalige Rak van Scheelhoek. Voorts diende de haven voor de overslag van betonblokken, die werden ver voerd van Dintelmond naar Schouwen. Ook de gondels voor de kabelbaan over het Brouwershavense Gat werden in deze haven aangevoerd. Werkeiland Neeltje Jans Het werk kwam in de achter ons liggende periode bijna ge heel gereed. Een gedeelte van het zand moet nog worden ge ëgaliseerd en afgedekt met een kleilaag van 5 cm dik; daarin zal vervolgens gras worden ge zaaid. Het heiwerk in de haven moet nog worden afgetimmerd. Werkeiland Noordland Het werkeiland Noordland is uitvoerig beschreven in Bericht 55, februari 1971. De aanleg var dit derde steunpunt voor de afsluiting van de Oosterschelde is op 9 maart aanbesteed. De laagste inschrijver was de aan nemerscombinatie Bos-Kalis en Dirk Verstoep-Nederland, met een aannemingssom van f 9 971 000. Oeververdedigingswerken langs de Grevelingendam De oeververdediging langs de Grevelingendam vordert volgen: schema. De grindbestortingen aansluitend tegen de reeds uit gevoerde bezinkingen zijn nu ook gereedgekomen. De ge projecteerde grinddam van 25 n breed, 50 cm dik en 800 m lang aansluitend tegen de Greve lingendam, is bijna klaar. Het grind voor dit werk wordt in de haven van Bruinisse overge slagen in vrachtauto's, die het materiaal naar de grinddam rijden. C. De werken ten noorden van Hoek van Holland Verhoging van de zeedijk tus sen Delfzijl en Fiemel De provinciale zeedijk tussen Termunterzijl en Fiemel werd geheel voltooid opgeleverd, evenals de onderhoudsweg op de binnenberm. De bouw van een nieuwe keer sluis met aansluitende dijk vakken te Termunterzijl wordt voortgezet. Het werk, dat word uitgevoerd in opdracht van het waterschap Oldambt, is thans voor 50% gereed. Zeedijk tussen Fiemel en Nieuw i Statenzijl Op de landpunt Reide wordt, als buitendijks werk in het raan van de uitvoering van het Dollardplan, een sluizencomplex gebouwd. Het bestek werd in juli 1970 aanbesteed, en men heeft thans een achtste deel Zie verder op pag. 328 320

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 50