ian het vrije einde van de caisson, de eerste
wee corrigeerden de 'staart' na het indraaien,
n trokken bij het afzinken in richtingen lood-
iecht op de drempel. Bij de laatste plaatsing
/erd deze vloot versterkt met een 1500 pk
oiht-Schneiderboot, zodat de indraai-
nanoeuvre al bij een hogere stroomsnelheid
I on beginnen; er bleef derhalve meer tijd over
i m de caisson in te spannen in draden die
tassen de twee uiterste caissons liepen,
lie sluitingsoperatie heeft een zeer voor-
poedig verloop gehad; ze werd dan ook be-
unstigd door uitstekend weer. Een enkele
naai werd slechts bij het uitvaren, parkeren
cf indraaien hinder ondervonden van mist.
I oor goede bebakening van de route en door
te assistentie van enkele vletten, kwamen de
tonvooien steeds zonder moeilijkheden over.
(tolfgang van enige betekenis trad slechts op
tij de plaatsing der landhoofdcaissons; er
I ep toen een deining van 40 cm hoogte met
ten periode van 7 seconden. Sleepboten en
caissons bewogen daarop langzaam op en
reer. Door de elasticiteit van het systeem zou
rien de grootte van de krachten die in het
soel waren gemakkelijk onderschatten. Toen
een der caissons contact maakte met de
viste grond, en vlak daarop een der boten
van een golf af in de draad viel, knapte die
zander meer af.
Voor methode en programma van de afsluiting
vrn het zuidelijk sluitgat van het Brouwers-
la avense Gat wordt de lezer opnieuw verwezen
raar Bericht nr. 55 (februari 1971). De kabel
baan zelf, de wijze van belading, de signa
ls ring van de stortplaats, het is alles daar
baschreven.
I oewel de genoemde systemen geheel vol-
369