ian het vrije einde van de caisson, de eerste wee corrigeerden de 'staart' na het indraaien, n trokken bij het afzinken in richtingen lood- iecht op de drempel. Bij de laatste plaatsing /erd deze vloot versterkt met een 1500 pk oiht-Schneiderboot, zodat de indraai- nanoeuvre al bij een hogere stroomsnelheid I on beginnen; er bleef derhalve meer tijd over i m de caisson in te spannen in draden die tassen de twee uiterste caissons liepen, lie sluitingsoperatie heeft een zeer voor- poedig verloop gehad; ze werd dan ook be- unstigd door uitstekend weer. Een enkele naai werd slechts bij het uitvaren, parkeren cf indraaien hinder ondervonden van mist. I oor goede bebakening van de route en door te assistentie van enkele vletten, kwamen de tonvooien steeds zonder moeilijkheden over. (tolfgang van enige betekenis trad slechts op tij de plaatsing der landhoofdcaissons; er I ep toen een deining van 40 cm hoogte met ten periode van 7 seconden. Sleepboten en caissons bewogen daarop langzaam op en reer. Door de elasticiteit van het systeem zou rien de grootte van de krachten die in het soel waren gemakkelijk onderschatten. Toen een der caissons contact maakte met de viste grond, en vlak daarop een der boten van een golf af in de draad viel, knapte die zander meer af. Voor methode en programma van de afsluiting vrn het zuidelijk sluitgat van het Brouwers- la avense Gat wordt de lezer opnieuw verwezen raar Bericht nr. 55 (februari 1971). De kabel baan zelf, de wijze van belading, de signa ls ring van de stortplaats, het is alles daar baschreven. I oewel de genoemde systemen geheel vol- 369

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 43