I
Produktiegrafiek van het
I ibelbaanbedrijf
Het profiel van de blokken-
rm
baproefd - in het Haringvliet was aan de
t nnenzijde van de sluitkade een afdichtings-
I ag aangebracht-, en er werd dus met bij-
z ndere belangstelling uitgezien naar de
r sultaten van deze manier van secundaire
s uiting. Na aanvankelijke moeilijkheden in
v rband met de vaststelling van de graad van
v Iling van de blokkendam, is dit werk verder
v orspoedig verlopen. Het debiet door de
d m bleek na vulling van de poriën met grof
g ind voldoende te zijn afgenomen om het
z nd dat nodig is voor de vorming van het
c imlichaam, zonder gevaar voor uitspoeling
t kunnen aanbrengen.
C damvakken door de sluitgaten zullen het-
z Ifde profiel hebben als de in voorgaande
j ren uitgevoerde damvakken over de Middel-
p aat, de Kabbelaarsbank en in de geul daar-
t ssen. Terwille van de aansluiting zullen de
koppen van die damvakken worden open
gebroken. De daarbij vrijkomende materialen
zullen zoveel mogelijk in de dammen worden
verwerkt. Op sommige gedeelten van de dam
vakken is het damprofiel tot op heden niet
geheel op hoogte gebracht, namelijk daar
waar terwille van de afsluitingswerkzaam
heden werk- en opslagterreinen ter beschik
king moesten blijven; dan werd ter plaatse de
dam niet hoger opgebouwd dan N.A.P. 7 m,
en van een tijdelijke verharding voorzien.
Thans vervullen die terreinen geen functie
meer, en na afvoer van de nog aanwezige
materialen kunnen de verhardingen worden
opgebroken. Dan zullen de definitieve dam-
kappen worden aangebracht en van een
asfaltbetonnen taludverdediging worden voor
zien. De waterstand op het Grevelingenbekken
is na de afsluiting gekomen op ongeveer N.A.P.
Om der wille van waterhuishoudkundige be
langen zal het peil nog verder worden terug
gebracht, en tot na de afsluiting van de
Oosterschelde worden gehouden op N.A.P. -
20 cm. Als instrument voor de handhaving
van het bekkenpeil dient de scheepvaartsluis
bij Bruinisse, waar in de deuren van het wes
telijke hoofd spui-openingen zijn opgenomen.
De binnenteen van de afsluitdam, die wordt
aangelegd op N.A.P.-25 cm, komt daardoor
juist onder water te liggen. De uitvoering van
een teenconstructie vlak onder de waterlijn is
echter gecompliceerd, en dus duur. Daarom
zal tot ongeveer het einde van dit jaar een
verder tot N.A.P. - ca. 50 cm verlaagde water
stand worden aangehouden, waardoor de
binnenteen geheel in den droge zal kunnen
worden aangelegd. In juni werd begonnen
met spuien om de genoemde waterstand te
bereiken. De loswallen en haventerreinen
langs de werkhavens worden in verband met
het uiteindelijke peil verlaagd tot N.A.P. 1 m.
Ook de andere afmeergelegenheden zullen
worden aangepast.
Over de dam worden drie wegen aangelegd;
een tweebaans autoweg over de daarvoor
bestemde berm juist naast de kruin van de
dam; een parallelweg over de buitenberm en
een parallelweg aan de meerzijde van de
hoofdverkeersweg. Voorlopig wordt van de
grote autoweg alleen de oostelijke rijbaan,
2 rijstroken breed, in uitvoering genomen.
De parallelwegen zijn over de bestaande dam
vakken al tijdens de bouw aangelegd; er moet
alleen nog een laag asfaltbeton overheen
gebracht worden. De autoweg moet nog over
de volle lengte van de dam worden gemaakt.
De verharding ervan zal worden opgebouwd
uit een laag zand-cementstabilisatie van
17 cm dik, en daarop twee lagen grindasfalt-
371