I Produktiegrafiek van het I ibelbaanbedrijf Het profiel van de blokken- rm baproefd - in het Haringvliet was aan de t nnenzijde van de sluitkade een afdichtings- I ag aangebracht-, en er werd dus met bij- z ndere belangstelling uitgezien naar de r sultaten van deze manier van secundaire s uiting. Na aanvankelijke moeilijkheden in v rband met de vaststelling van de graad van v Iling van de blokkendam, is dit werk verder v orspoedig verlopen. Het debiet door de d m bleek na vulling van de poriën met grof g ind voldoende te zijn afgenomen om het z nd dat nodig is voor de vorming van het c imlichaam, zonder gevaar voor uitspoeling t kunnen aanbrengen. C damvakken door de sluitgaten zullen het- z Ifde profiel hebben als de in voorgaande j ren uitgevoerde damvakken over de Middel- p aat, de Kabbelaarsbank en in de geul daar- t ssen. Terwille van de aansluiting zullen de koppen van die damvakken worden open gebroken. De daarbij vrijkomende materialen zullen zoveel mogelijk in de dammen worden verwerkt. Op sommige gedeelten van de dam vakken is het damprofiel tot op heden niet geheel op hoogte gebracht, namelijk daar waar terwille van de afsluitingswerkzaam heden werk- en opslagterreinen ter beschik king moesten blijven; dan werd ter plaatse de dam niet hoger opgebouwd dan N.A.P. 7 m, en van een tijdelijke verharding voorzien. Thans vervullen die terreinen geen functie meer, en na afvoer van de nog aanwezige materialen kunnen de verhardingen worden opgebroken. Dan zullen de definitieve dam- kappen worden aangebracht en van een asfaltbetonnen taludverdediging worden voor zien. De waterstand op het Grevelingenbekken is na de afsluiting gekomen op ongeveer N.A.P. Om der wille van waterhuishoudkundige be langen zal het peil nog verder worden terug gebracht, en tot na de afsluiting van de Oosterschelde worden gehouden op N.A.P. - 20 cm. Als instrument voor de handhaving van het bekkenpeil dient de scheepvaartsluis bij Bruinisse, waar in de deuren van het wes telijke hoofd spui-openingen zijn opgenomen. De binnenteen van de afsluitdam, die wordt aangelegd op N.A.P.-25 cm, komt daardoor juist onder water te liggen. De uitvoering van een teenconstructie vlak onder de waterlijn is echter gecompliceerd, en dus duur. Daarom zal tot ongeveer het einde van dit jaar een verder tot N.A.P. - ca. 50 cm verlaagde water stand worden aangehouden, waardoor de binnenteen geheel in den droge zal kunnen worden aangelegd. In juni werd begonnen met spuien om de genoemde waterstand te bereiken. De loswallen en haventerreinen langs de werkhavens worden in verband met het uiteindelijke peil verlaagd tot N.A.P. 1 m. Ook de andere afmeergelegenheden zullen worden aangepast. Over de dam worden drie wegen aangelegd; een tweebaans autoweg over de daarvoor bestemde berm juist naast de kruin van de dam; een parallelweg over de buitenberm en een parallelweg aan de meerzijde van de hoofdverkeersweg. Voorlopig wordt van de grote autoweg alleen de oostelijke rijbaan, 2 rijstroken breed, in uitvoering genomen. De parallelwegen zijn over de bestaande dam vakken al tijdens de bouw aangelegd; er moet alleen nog een laag asfaltbeton overheen gebracht worden. De autoweg moet nog over de volle lengte van de dam worden gemaakt. De verharding ervan zal worden opgebouwd uit een laag zand-cementstabilisatie van 17 cm dik, en daarop twee lagen grindasfalt- 371

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 45