:ige Rijksweg 57 - over de am, vanaf de provinciale weg p Goeree-Overflakkee tot aan e duinregel van Voorne. Ten uiden van het sluizencomplex ordt het een weg met twee escheiden rijbanen; noordelijk an de sluizen, op het damge- eelte door het Rak van Scheel- oek, wordt thans alleen de estelijke rijbaan aangelegd. olkerak ouwput voor een spui- en een ichtensluis in de Volkerakdam e oorspronkelijke ontwerp- vereenkomst voor de aanleg an deze bouwput is gewijzigd, verband met een ingrijpende arandering in het ontwerp van e fundering. De paalfundering ie oorspronkelijk was voorzien i! in het nieuwe plan om finan- iele zowel als constructieve redenen vervangen door een rondverbetering. De nieuwe annemingssom bedraagt 4 810 000,-. 1 an het cutterwerk in de bouw- ut is inmiddels 441 000 m3 uit- evoerd. len is begonnen mijnsteen te lassen in de kaden van het te naken werkterrein, van een los plaats en van de afsluitdam van e bouwput. Zand werd uitge- eden in de kade van de los plaats en in de afsluitdam. Er vordt thans zand geperst in het 'erkterrein en in de losplaats, Isook in een zanddepot ten be- oeve van de straks genoemde rondverbetering. Het zand- erzet bedroeg hier 395 800 m3. Brouwershavense Gat Voor een gedetailleerde be schrijving van de sluitings operaties in het Brouwers havense Gat wordt verwezen naar een afzonderlijk artikel over dat onderwerp, elders in dit Bericht. Hier volgen nog enkele bijzonderheden. Caissonsluiting in het noorde lijk sluitgat Nadat op 5 en 6 april bij hoog water de landhoofdcaissons waren geplaatst, waardoor het sluitgat een loodrechte beëindi ging kreeg aan beide kanten, konden de eerste drie doorlaat- caissons op laagwater worden 1 Afwerking van de dam door het Rak van Scheelhoek; 28 april 1971 2 Vignet en vlaggeteken, gebruikt ter aanduiding van de afsluiting van het Brouwershavense Gat 3 Een caisson wordt boven de drempel gemanoeuvreerd 3 afgezonken op 14, 15 en 16 april. In de daaropvolgende week werden vijf caissons afgezonken op de laagwaterkentering. Dat gebeurde op 19, 20, 21, 22 en 23 april. De laatste caisson werd op zaterdag 1 mei onder grote belangstelling geplaatst. De schuiven van de doorlaat- caissons werden op 3 mei tij dens de laagwaterkentering om 15.30 uur neergelaten, nadat de aanstortingen en naadvullingen waren voltooid. In de daarop volgende nacht en dag kwam de waterstand op het Grevelingen- bekken als gevolg van lekkage in de beteugelingskade door het zuidelijke sluitgat weer op on geveer N.A.P. Daarna bereikte het getij op het afgesloten meer nog een amplitude van ongeveer een halve meter, totdat ook de sluitkade tot boven hoog water was opgestort. Sindsdien was er nog slechts een waterstands verschil tussen hoog en laag water merkbaar van 20 centi meter. De ballastbakken op de caissons werden onmiddellijk met zand gevuld. Daardoor kon al op 3 mei het eerste wegverkeer plaatsvinden over een op de ballastbakken aangelegde rij baanverharding bestaande uit hoogovenslakken. De drijfschotten werden aanvan kelijk opgeslagen op het haven- 375

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 49