:ige Rijksweg 57 - over de
am, vanaf de provinciale weg
p Goeree-Overflakkee tot aan
e duinregel van Voorne. Ten
uiden van het sluizencomplex
ordt het een weg met twee
escheiden rijbanen; noordelijk
an de sluizen, op het damge-
eelte door het Rak van Scheel-
oek, wordt thans alleen de
estelijke rijbaan aangelegd.
olkerak
ouwput voor een spui- en een
ichtensluis in de Volkerakdam
e oorspronkelijke ontwerp-
vereenkomst voor de aanleg
an deze bouwput is gewijzigd,
verband met een ingrijpende
arandering in het ontwerp van
e fundering. De paalfundering
ie oorspronkelijk was voorzien
i! in het nieuwe plan om finan-
iele zowel als constructieve
redenen vervangen door een
rondverbetering. De nieuwe
annemingssom bedraagt
4 810 000,-.
1 an het cutterwerk in de bouw-
ut is inmiddels 441 000 m3 uit-
evoerd.
len is begonnen mijnsteen te
lassen in de kaden van het te
naken werkterrein, van een los
plaats en van de afsluitdam van
e bouwput. Zand werd uitge-
eden in de kade van de los
plaats en in de afsluitdam. Er
vordt thans zand geperst in het
'erkterrein en in de losplaats,
Isook in een zanddepot ten be-
oeve van de straks genoemde
rondverbetering. Het zand-
erzet bedroeg hier 395 800 m3.
Brouwershavense Gat
Voor een gedetailleerde be
schrijving van de sluitings
operaties in het Brouwers
havense Gat wordt verwezen
naar een afzonderlijk artikel
over dat onderwerp, elders in
dit Bericht. Hier volgen nog
enkele bijzonderheden.
Caissonsluiting in het noorde
lijk sluitgat
Nadat op 5 en 6 april bij hoog
water de landhoofdcaissons
waren geplaatst, waardoor het
sluitgat een loodrechte beëindi
ging kreeg aan beide kanten,
konden de eerste drie doorlaat-
caissons op laagwater worden
1
Afwerking van de dam door het
Rak van Scheelhoek; 28 april
1971
2
Vignet en vlaggeteken, gebruikt
ter aanduiding van de afsluiting
van het Brouwershavense Gat
3
Een caisson wordt boven de
drempel gemanoeuvreerd
3
afgezonken op 14, 15 en 16 april.
In de daaropvolgende week
werden vijf caissons afgezonken
op de laagwaterkentering. Dat
gebeurde op 19, 20, 21, 22 en
23 april. De laatste caisson werd
op zaterdag 1 mei onder grote
belangstelling geplaatst.
De schuiven van de doorlaat-
caissons werden op 3 mei tij
dens de laagwaterkentering om
15.30 uur neergelaten, nadat de
aanstortingen en naadvullingen
waren voltooid. In de daarop
volgende nacht en dag kwam de
waterstand op het Grevelingen-
bekken als gevolg van lekkage
in de beteugelingskade door het
zuidelijke sluitgat weer op on
geveer N.A.P. Daarna bereikte
het getij op het afgesloten meer
nog een amplitude van ongeveer
een halve meter, totdat ook de
sluitkade tot boven hoog water
was opgestort. Sindsdien was er
nog slechts een waterstands
verschil tussen hoog en laag
water merkbaar van 20 centi
meter.
De ballastbakken op de caissons
werden onmiddellijk met zand
gevuld. Daardoor kon al op
3 mei het eerste wegverkeer
plaatsvinden over een op de
ballastbakken aangelegde rij
baanverharding bestaande uit
hoogovenslakken.
De drijfschotten werden aanvan
kelijk opgeslagen op het haven-
375