nachtdienst gewerkt, met een
onderbreking van 21 tot 28 april,
toen alleen de dagdienst draaide
om het doorstroomprofiel van
het zuidelijke sluitgat niet te
vroeg te vernauwen. Het werk
tempo werd toen afgeremd om
te hoge stroomsnelheden in de
Hompelgeul en in het noordelijk
sluitgat te vermijden, die hinder
lijk zouden zijn geweest voor
de manoeuvres met de caissons.
Vanaf 10 mei werd alleen het
dagbedrijf nog maar voortgezet,
hoofdzakelijk om de beide krui
nen van de blokkendam op
hoogte te brengen. De ooste
lijke kruin was als eerste over
de gehele lengte op de ge
wenste hoogte, en wel op 17
mei. Op 28 mei werden de laat
ste blokken gestort in de weste
lijke kruin.
Het bedieningspersoneel van de
kabelbaan werd ten dele tewerk
gesteld bij ander werk van de
aannemer. Een aantal gondels
met personeel werden bedrijfs
klaar gehouden voor het geval
er stormschade aan de blokken
dam zou worden veroorzaakt.
Deze stand-by-periode eindigde
eind juni, toen het zandstort
aan de zeezijde de Schouwense
oever bereikte, en het Brouwers-
Kabelaansluiting in het zuide
lijk sluitgat
In totaal werden ongeveer
150 000 blokken met behulp van
gondels van de kabelbaan ge
stort. Tot 8 mei werd in dag- en
terrein van het damvak Kabbe-
laarsbank, en later per auto
over de caissons afgevoerd naar
het voormalige bouwdok nabij
Zonnemaire. Ook de stalen con-
structiedelen van de lierbor
dessen en de lieren, elektro
motoren, hijskabels en derge
lijke werden na demontage af
gevoerd naar het bouwdok.
De Phoenixcaisson, die als
reservecaisson zou kunnen die
nen, en die voor de aanvang
van de sluitingsoperatie in de
vluchthaven Zijpe aan de grond
was gezet, is er niet aan te pas
gekomen. Hij werd inmiddels
weer drijvend gemaakt, naar de
Schelphoekkom gesleept, en
daar aan de grond gezet.
376