de Koningin, vergezeld van een aantal genodigden onder wie de Minister van Verkeer en Waterstaat, na de openstelling van de weg over de Haring- vlietdam een rijtoer kon maken over de Brouwersdam. Twee van de drie asfaltinstal- laties zijn in de loop van december afgebroken en afge voerd. De derde installatie blijft staan om in het voorjaar en de zomer van 1972 asfalt beton te fabriceren voor de nog resterende weggedeelten. Aan de meerzijde van de dam zijn glooiingen van Portugees graniet en koperslaktegeis op gebouwd. Daarvoor ligt een oeverbescherming van kraag stukken. De werkhavens Springersdiep, Kabbelaarsbank en Middelplaat worden, met de erbij gelegen haventerreinen, aangepast aan het toekomstige peil van het Grevelingenmeer, op N.A.P. - 20 cm. De loswallen en haven terreinen worden verlaagd, proppen en meerpalen inge kort. De aanpassingswerken in de werkhaven Den Osse zijn voltooid. Ruim een derde van de in totaal te verwerken 120 000 m3 klei voor de afwerking van de af- sluitdam, is aangebracht. Het grootste deel daarvan werd per schip van de Maas aangevoerd. Een kleiner gedeelte werd ont leend aan het cunet voor de toekomstige tweede hoofdrij baan van Rijksweg 57, de zoge naamde Dammenweg. Nabij de aansluitingen van de dam op Goree en op Schouwen worden onder de wegen door voet gangerstunnels gebouwd. Nabij de aansluiting van de dam op Schouwen is aan de meerzijde een stuk strand dat door een dikke sliblaag minder geschikt was voor recreatie, opgehoogd met een 50 cm dikke laag schoon zand. Oosterscheids Werkhaven Sophiapolder In de verslagperiode werden aangevoerd 95 000 ton mijn- steen, 68 000 ton stortsteen en 40 000 bossen rijshout. Hiervan werd een deel gebruikt voor de aanleg van het werkeiland Noordland; de rest werd in depot opgeslagen. Werkeiland Neeltje Jans Vanuit de zuidwestpunt van het eiland werd een zeewaarts gerichte 400 m lange stroomge- leidende krib uitgebouwd. Voor de bouw werden 2,5-tons zware betonblokken gebruikt, afkomstig uit de niet gebruikte reservevoorraad voor de sluiting van het Brouwershavense Gat. De blokken werden in het werk gebracht door een helikopter, een zogenaamde vliegende kraan; de bedoeling daarmee was, na te gaan of zulk werk door een vliegende kraan kan worden gedaan, en welke pro blemen zich daarbij voordoen. Werkeiland Noordland Het werkeiland kwam nagenoeg gereed. Alleen enkele onder geschikte werkzaamheden moeten nog worden uitgevoerd. In totaal werd in het eiland 2 000 000 m3 zand verwerkt, 270 000 ton mijnsteen, 110 000 m2 zinkstuk en 140 000 ton stortsteen. Tijdens de stormperiode omstreeks 20 november werd enige schade toegebracht aan de noordzijde van het eiland. C. De werken ten Noorden van Hoek van Holland Werkhaven en zeebassin op Texel Mede door het zeer mooie nazomerweer is het werk voor geraakt op het tijdschema. Op het terrein waar de werkhaven wordt ontgraven, staan onder meer twee opslagtanks, elk met een inhoud van 1000 m3. Deze tanks moesten over 200 m worden verplaatst. Om een van de tanks is een bassin gebouwd van 80 meter lengte, waarin de tank tot drijven werd gebracht, en daarna versleept naar het andere uiteinde. Via twee op het eerste aansluitende bassins werd de totale afstand van 200 meter zonder enige schade door de 40 ton zware tank afgelegd. De andere tank zal op soortgelijke wijze worden verplaatst. Verantwoording van de foto's Hofmeester v. d. Kan Nationaal Fotobureau Oorthuis Riemens Rij kswaterstaat Studio D goes 449 456 461 463 442 443 460 489 445 447 452 453 470 458 464 465 466 467 492

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1972 | | pagina 54