kotter in 1959 is het aantal van deze schepen
in Zoutkamp ondertussen aangegroeid tot 13.
De vloot van Dokkumer Nieuwe Zijlen blijft
daar tot op heden ver bij achter.
De afsluiting van de Lauwerszee heeft ernstige
beperkingen opgelegd aan de bruikbaarheid
van de havens van Zoutkamp en Dokkumer
Nieuwe Zijlen. Hun aansluiting met open zee
hebben ze verloren. Daarbij komt, dat op het
gevormde meer thans gestreefd wordt naar
een lage waterstand, die maar weinig ligt
boven de vroegere laagwaterstand. Voor die
per stekende schepen, die voorheen zonodig
op tij varend de havens konden bereiken,
zouden de beide havens niet meer zijn aan te
doen; tenslotte kan het verzoete en afgesloten
Lauwersmeer 's winters snel dichtvriezen, en
ook na intrede van de dooi kunnen de sche
pen nog lang last ondervinden van kruiend ijs.
Onder meer om deze redenen was reeds in
de eerste voorstellen voor de afsluiting van de
Lauwerszee de bouw van een nieuwe vissers
haven binnen het komplex van afsluitingswer-
ken opgenomen. Het lag voor de hand de ter
plaatse tijdelijk benodigde werkhaven te Lau-
wersoog van meet af aan een zodanige vorm
en grootte te geven, dat hij naderhand een
voudig zou kunnen worden vervolmaakt tot
vissershaven.
Er werd dus voor gezorgd, de haven zo te
situeren dat hij in open verbinding zou staan
met de diepe geul het Oort, zodat in- en uit
vaart van de schepen hier te allen tijde moge
lijk zou zijn.
Dit laatste zou niet het geval zijn geweest als
was gekozen voor ombouw tot vissershaven
van de aan de binnenzijde gelegen havenkom,
waarin de afsluitingscaissons zijn vervaardigd.
Naast tijdverlies voor de schepen zou het
Fig. 1. Bestemming en indeling
van het voormalig werkeiland
Lauwersoog
Fig. 2. Zuidgevel van de thans
in aanbouw zijnde visafslag
veelvuldig schutten grote hoeveelheden zout
water op de Lauwerszeeboezem brengen. De
'caissonhaven' is onlangs getransformeerd tot
jachthaven en blijkt daarmee ook duidelijk in
een behoefte te voorzien. Het gekozen ge
scheiden gebruik van beide havens lijkt
het meest efficiënt, gezien de grote en groeien
de hoeveelheid jachten. Reeds de eerste win
ter na de afsluiting vroor het snel verzoete
Lauwersmeer geheel dicht. Dit had tot gevolg
dat er meteen al grootscheeps gebruik ge
maakt werd van de nieuwe ligmogelijkheid in
de nieuwe haven. Deze mocht echter de naam
vissershaven nog niet dragen; De metamor
fose van de werkhaven tot vissershaven was
in de veelheid van werkzaamheden na de af
sluiting nog niet aan de beurt gekomen. Welis
waar werden in allerijl een aantal noodmaat
regelen getroffen, maar pas in het voorjaar
van 1970 kon worden aangevangen met de
definitieve verbouwing. Oorspronkelijk hielden
deze plannen alleen in het maken van een ge
deelte kadewand ten behoeve van het lossen
van de schepen voor de toekomstige visafslag,
en het aanbrengen van een vijftal steigers. In
deze opzet diende de haven slechts ter ver
vanging van de havens van Zoutkamp en Dok
kumer Nieuwe Zijlen en kwam zijn capaciteit,
behoudens enige reserve, overeen met het
totaal van deze beide havens.
Nieuwe ontwikkelingen en inzichten binnen de
visserij leidden echter tot een hernieuwde
oriëntatie op de mogelijkheden van deze
haven. Dat er bepaald goede perspectieven
liggen, zal in het volgende nader worden uit
eengezet. Vooral op grond van de gunstige
ligging mag worden verwacht dat zeker 40
schepen van elders - men denke vooral aan
Urk - hier ligplaats zullen kiezen. De beide
537