als men bedenkt dat een kotter per week on
geveer 5000 liter gasolie verbruikt.
Inmiddels heeft zich een scheepsreparatiewerf
gevestigd, dat niet in het havencomplex is
opgenomen, maar is gesitueerd aan de meer-
zijde van het voormalige werkeiland. Drie be
drijven uit Zoutkamp, Urk en IJmuiden hebben
thans een vergevorderd plan voor de geza
menlijke bouw van een ijsfabriek met een
weekproduktie van 300 ton scherfijs. Een aan
tal vishandelaren heeft belangstelling getoond
voor bedrijfsruimten op het haventerrein.
De bereikbaarheid van Lauwersoog
Hetgeen in het algemeen geldt voor de be
reikbaarheid over zee van havens langs de
Waddenkust, gaat evenzeer op voor de haven
van Lauwersoog. Het is niet zozeer de vaar
weg over de Waddenzee die de toegankelijk
heid voor grotere schepen bepaalt, alswel de
doorvaart tussen de eilanden, of liever de
doorvaart tussen de zich tot op enkele kilo
meters buitengaats uitstrekkende zandbanken.
Veelal biedt de westelijk gelegen vloedschaar
de beste doorvaartroute. Door het voortduren
de zandtransport is de situatie echter door
lopend aan veranderingen onderhevig. Een
goede aanduiding van de aanbevolen route
middels een betonning is dan ook noodzake
lijk. Door de snelle overgang naar grotere
scheepstypen ook in de Noordzeevisserij -
waarvan het eind toch wel in zicht lijkt nu er
kotters zijn met 1300 pk motorvermogen -
spreekt ook voor de vissersvloot de toelaat
bare diepgang in sterke mate mee. Bij de
Zoutkamper vloot zijn thans schepen met een
diepgang van 3,20 m aanwezig, terwijl enkele
Urker kotters 3,60 m diep steken.
Voor de haven van Lauwersoog is de situatie
thans bijzonder gunstig. De vaarweg over de
Waddenzee door de Zoutkamperlaag en het
Oort levert een minste diepte van N.A.P. -
9,40 m (overeenkomend met LLWS - 7.50 m);
de westelijke doorvaart van het Friesche Zee
gat doet daar met een drempel op N.A.P. -
7,80 m nauwelijks voor onder.
Uiteraard heeft de afsluiting van de Lauwers-
zee hier geen gunstige uitwerking op, nu het
gemiddeld getijvolume door het Friese Zee
gat van 450 miljoen m3 naar 320 miljoen m3
is teruggelopen. Verondieping van de Zout
kamperlaag en het Oort wordt niet in sterke
mate verwacht, eerder zal het profiel zich
aanpassen door een versmalling. Voor de
doorvaart door het Friese Zeegat moet reke
ning worden gehouden met een langzame ver
slechtering van de huidige toestand. Uit be
staande meetgegevens over een periode van
100 jaar kan een zeker ritme worden afge
leid, met gunstige en minder gunstige peri
oden. In het licht daarvan lijkt het tijdstip van
de afsluiting van de Lauwerszee en de ontwik
keling van de vissershaven van Lauwersoog op
het goede moment te zijn gekozen.
Berekeningen doen verwachten dat de drem
pel na verloop van jaren tijdelijk kan komen
te liggen op N.A.P. - 4,50 m. Voor grotere
schepen, die de haven thans nog gemakkelijk
kunnen bereiken, wordt Lauwersoog dan nog
maar gedurende een gedeelte van het getij
bereikbaar. Daarna zal zich dan mogelijk weer
een geleidelijke verbetering gaan aftekenen.
Het binnenlopen van de haven geschiedt welis
waar dwars op de stroom maar de manoeuvre
is aanmerkelijk vereenvoudigd en beveilgd
door de plaatsing van een vanaf de westelijke
havendam vooruitstekend verticaal haven
hoofd. De schepen behoeven aan die zijde
niet bevreesd te zijn voor het talud en kunnen
zeer scherp de kop van de havendam ronden.
De invaart vanuit de buitenhaven naar de
vissershaven is voor grotere schepen vrij krap,
doch levert, afgaande op informatie van de
gebruikers, evenmin zorgen. Met name door
de aanwezigheid van een golfvangkom zijn de
ligplaatsen in de vissershaven erg rustig.
Hoe gunstig Lauwersoog ligt in vergelijking
met andere havens, ten opzichte van de
vangstgebieden ten noorden van de Neder
landse Waddeneilanden kan men zien op fig.
3, die de meest bezochte visgronden in beeld
brengt van de 'kleine zeevisserij'. Voor een
Noordzeekotter duurt de reis van Lauwersoog
naar deze gronden en terug 3 uur minder lang
dan vanuit Harlingen; het verschil met Delfzijl
bedraagt zelfs 7 uur. Het kaartje geeft boven
dien aan waar in 1971 de vangsten van de
kleine zeevisserij en de Waddenvisserij wer
den geveild, voorzover dit geschiedde in
havens boven IJmuiden. In de rij van visaf-
slagen zal de nieuw te bouwen visafslag te
Lauwersoog - waarin de bestaande afslagen
van Zoutkamp en Dokkumer Nieuwe Zijlen
worden gecombineerd - vrijwel zeker een
groter aandeel van de vangsten tot zich trek
ken dan de beide plaatsen thans gezamenlijk.
Dit heeft ongetwijfeld ook een gunstige in
vloed op de prijs per produkt, en het betekent
derhalve naast de enkele nadelige kanten van
de afsluiting, voor de vissers van Zoutkamp en
Dokkumer Nieuwe Zijlen een belangrijk voor
deel.
541