eprogrammeerde afschuiving van een dijk-
lud zo nauwkeurig mogelijk zou worden be
kend en waargenomen,
et proefvak voor de te forceren afschuiving
erd gekozen in een bochtafsnijding van de
endracht ter plaatse van de Auvergne-polder
genover het stadje Tholen. In die polder
oest de oude dijk op twee plaatsen worden
oorgegraven, hetgeen de mogelijkheid bood,
3 proef goedkoop uit te voeren. Teneinde
e kans op een afschuiving zo groot mogelijk
e maken, koos men het proefvak op een
olaats waar de fundering het zwakst was.
/erreweg de goedkoopste methode was
lie waarbij de dijk tijdens het doorbaggeren
ongunstig werd belast. Omdat bij de ontgra
ving belasting weggenomen wordt ontstaan
ijdelijk wateronderspanningen in de fun
dering. Daardoor wordt de aanwezige schuif-
Fig. 1. Mechanismen van af
schuivingen in dijken onder ver
schillende omstandigheden
weerstand relatief groter en treedt de af
schuiving pas op als een vrij steil talud
over grote hoogte gebaggerd wordt.
Behalve ijking van de CONSOL-berekeningen
heeft de geforceerde afschuiving een tweede
doel gediend, namelijk de bepaling van de
kritische stabiliteitsfactor van de glijvlak-
berekening voor de nieuwe hoogwaterkering
die langs het kanaal werd aangelegd. Tijdens
het opspuiten van de dijk was er al een kleine
afschuiving opgetreden doordat de waterover
spanningen in het dijklichaam te hoog op
liepen. Deze gebeurtenis bevestigde het ver
moeden dat de veiligheidsmarges klein waren,
zoals glijvlakberekeningen reeds hadden voor
speld. Bovendien bleek na de aanleg dat het
grondwaterniveau in de dijk en de waterover
spanningen in de ondergrond minder snel
daalden dan gewenst was. Het was zaak de
Fig. 2. Mogelijk mechanisme
van een zettingsvloeiing
Fig. 3. Schematische weergave
van een glijvlakberekening
35