eprogrammeerde afschuiving van een dijk- lud zo nauwkeurig mogelijk zou worden be kend en waargenomen, et proefvak voor de te forceren afschuiving erd gekozen in een bochtafsnijding van de endracht ter plaatse van de Auvergne-polder genover het stadje Tholen. In die polder oest de oude dijk op twee plaatsen worden oorgegraven, hetgeen de mogelijkheid bood, 3 proef goedkoop uit te voeren. Teneinde e kans op een afschuiving zo groot mogelijk e maken, koos men het proefvak op een olaats waar de fundering het zwakst was. /erreweg de goedkoopste methode was lie waarbij de dijk tijdens het doorbaggeren ongunstig werd belast. Omdat bij de ontgra ving belasting weggenomen wordt ontstaan ijdelijk wateronderspanningen in de fun dering. Daardoor wordt de aanwezige schuif- Fig. 1. Mechanismen van af schuivingen in dijken onder ver schillende omstandigheden weerstand relatief groter en treedt de af schuiving pas op als een vrij steil talud over grote hoogte gebaggerd wordt. Behalve ijking van de CONSOL-berekeningen heeft de geforceerde afschuiving een tweede doel gediend, namelijk de bepaling van de kritische stabiliteitsfactor van de glijvlak- berekening voor de nieuwe hoogwaterkering die langs het kanaal werd aangelegd. Tijdens het opspuiten van de dijk was er al een kleine afschuiving opgetreden doordat de waterover spanningen in het dijklichaam te hoog op liepen. Deze gebeurtenis bevestigde het ver moeden dat de veiligheidsmarges klein waren, zoals glijvlakberekeningen reeds hadden voor speld. Bovendien bleek na de aanleg dat het grondwaterniveau in de dijk en de waterover spanningen in de ondergrond minder snel daalden dan gewenst was. Het was zaak de Fig. 2. Mogelijk mechanisme van een zettingsvloeiing Fig. 3. Schematische weergave van een glijvlakberekening 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1972 | | pagina 37