kritische stabiliteitsfactor van de nieuwe dijk zo nauwkeurig mogelijk te kennen, voordat hij ging fungeren als waterkering. Tabel I. Kritische veiligheidsfactoren (Fk) voor afschuivingen tijdens of direct na het opspuiten van een zandlichaam op een slappe ondergrond zoals berekend door Bishop en Bjerrum in 1960. Dijkwerkers bezig op het proef- vak Fig. 4. Het proefvak in de bocht afsnijding van de Eendracht nabij Tholen Plaats waar de afschuiving optrad kritische veiligheids factor Chingfo rd Gosport Panama 2 Panama 3 Newport Bromma I! Bocksjön Fluntington 1,05 0,93 0,93 0,98 1,08 1,03 1,10 0,98 Tabel II. Kritische veiligheidsfactoren (Fk) voor afschuivingen tijdens of direct na het ontgraven van grond in een slappe bodem, zoals berekend door Bishop en Bjerrum in 1960. Plaats waar de afschuiving optrad kritische veiligheids factor Huntspill, Engeland 0,90 Congress Street, Chigaco 1,10 Skattsmanso, Zweden 1,06 Skattsmanso, Zweden 1,03 De tabellen I en II geven een voorbeeld van de variaties die in de kritische stabiliteits factor kunnen optreden; de gegevens ervoor zijn ontleend aan reeds opgetreden afschui vingen, waarop steeds dezelfde glijvlakbere- kening werd toegepast. De variatie blijkt te liggen tussen 0,9 en 1,1. Kiest men 1,1 - de bovengrens dus - als kritische stabiliteits factor en eist men daarenboven een veilig heidsmarge van 20%, dan zou een stabiliteits factor van 1,3 vereist zijn. Kiest men een kritieke factor 0,9 en 20% veiligheid, dan is een stabiliteitsfactor van 1,1 voldoende; past men ook in dat geval een factor toe van 1,3, dan betekent dat een veiligheid van 40%. Dat de kritieke factoren ondanks het gebruik van dezelfde berekeningen, dezelfde laboratorium proeven en dezelfde interpretatie variëren tussen 0,9 en 1,1, wordt voor een groot deel veroorzaakt door verschillen in tijd en vervor mingssnelheid. Verschillen in vervormingssnelheid vormen wellicht de belangrijkste reden waarom het moeilijk was, de kritieke stabiliteitsfactor van de afschuiving in de bouwfase van de - in den droge gebouwde - dijk te vergelijken met de afschuiving van een aan open CIRECTIEKEET j~j X V OJDE HW. KERING tri ZUDEUJKE DOORGRAVING TIJDENS CONSTRUCTE AFGESCHOVEN DEEL NEUWE H.W KERING 36

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1972 | | pagina 38