anderzijds. Door jachten met een vaste mast Embarkeren in de nieuwe veer-
wordt deze route meestal gekozen, vanwege haven te Lauwersoog
het ontbreken van bruggen met een beperkte
doorvaarthoogte.
De interesse die de beoefenaars van de water
sport tot nu toe aan de dag leggen voor het
Lauwersgebied blijft ondanks het hiervoor
genoemde niettemin belangrijk achter bij de
prognose.
Nog slechts enkele jaren geleden
werden door de Provinciaal Planologische
Dienst van Groningen voor dit jaar bijna 2000
boten verwacht, en een prognose van de inter
provinciale werkgroep die in 1969 een rapport
uitbracht omtrent het te voeren jachthaven-
beleid, becijferde voor dit jaar een minimaal
aantal van 900 en een maximaal aantal van
ruim 1700 boten. In feite zijn het er nog geen
300, doordat de aanloopperiode die het gebied
doormaakt, meer tijd vraagt dan blijkbaar aan
vankelijk werd verwacht. Een bijkomende
handicap voor de watersport wordt gevormd
door de soms zeer flauwe oevers, die de
boten ertoe nopen op grote afstand uit de wal
te ankeren. Door verspreid over het gebied
een behoorlijke lengte aan eenvoudige
steigers aan te brengen, kan hierin worden
voorzien. De bouw van zulke steigers is trou
wens toch nodig, met het oog op de nog van
rijkswege uit te voeren werken ten behoeve
van de inrichting en het onderhoud.
Het Wad over
Hoewel dit niet tot de recreatieve ontwikkeling
behoort van het Lauwerszeegebied zelf,
willen we toch aandacht wijden aan de sterke
toeneming van het aantal passagiers op de
veerdienst naar Schiermonnikoog. Er is
namelijk reden, dit verschijnsel te zien als
een bijkomend gevolg van de afsluitings-
werken.
Tot eind 1969 werd het rijksveer op Schier
monnikoog onderhouden vanaf Oostmahorn.
In het hoogseizoen werd het bijgestaan door
een particulier veer vanaf Zoutkamp. Thans
heeft alle vervoer naar en van Schiermonnik
oog plaats vanuit Lauwersoog. Onafhankelijk
van het getij worden per dag 3 tot 5 diensten
uitgevoerd. De duur van de overtocht bedraagt
40 minuten.
Het volledig vervoersaanbod over enkele jaren
voor en na de verplaatsing van het veer is
weergegeven in een staafdiagram. Af te lezen
valt, dat het aanbod zich gedurende de
periode 1966-1969 stabiliseerde op 70 000
retourreizen, blijkbaar een marginaal getal
onder die omstandigheden Het vertrek vanaf
52