st rep Nederland N.V. te 's-Gra- v< nhage, Hollandsche Beton V tatschappij N.V. te Rijswijk en A nsterdamsche Ballast Beton- e Waterbouw N.V. te Amster- d im, voor een bedrag van 59 890 000,-. Y 3t werk is inmiddels aan deze cimbinatie opgedragen. Begin n ei is met de uitvoering be tonnen. t et bestaande directiekantoor v erd uitgebreid, en er werden I sten bijgeplaatst. Een bronbe- i aling voor de sluisbouw werd t angebracht, en een tijdelijke egomlegging gerealiseerd ten ehoeve van de bouw van de verbrugging van de derde chutsluis. rouwershavense Gat og juist voor het begin van de ouwvakvakantie is het laatste sfaltbeton in het werk aange- acht. Na de bouwvakvakantie an de asfaltmolen, die op een rrein nabij de werkhaven Kab- t slaarsbank staat opgesteld, v orden afgebroken en van het v erk afgevoerd. Daarna kan dit rrein onder profiel worden af- c ewerkt en kunnen de nodige be- edingen worden aangebracht. I adat op 30 maart de oostelijke F arallelweg voor het verkeer was oengesteld is op 30 juni ook e hoofdrijbaan aan het verkeer gebruik gegeven. Vanaf die atum beschikken het snel- en et langzaam verkeer over de irouwersdam over afzonderlijke jbanen. Het snelverkeer gaat 'ver de hoofdrijbaan die als lutoweg is aangegeven; het angzaam verkeer gaat over de lostelijk parallelweg. De weste- ijke parallelweg, die op de luitenberm van de Brouwersdam s aangelegd, kan nog niet voor iet verkeer worden opengesteld. Op Goeree en Schouwen zijn door de provinciale directies /erschillende werken uitgevoerd die een vlotte afwikkeling van iet verkeer over de Dammenweg levorderen. Op Schouwen is in iet tracé van de oostelijke paral- elweg een viaduct over de Tampweg gereed gekomen en is de smalle noodbrug over een watergang van het waterschap vervangen door een brede betonbrug. Op Goeree is de verbindingsweg van 1700 m tussen de oostelijke parallelweg op de Brouwersdam en de zogenaamde spruitweg gereed gekomen. Nabij de aan sluitingen van de Brouwersdam op de Goereese en Schou- wense kust zijn parkeerplaatsen aangelegd. Elk van beide par keerplaatsen biedt plaats aan 500 personenauto's. Vanaf deze par keerplaatsen kan men met ge bruikmaking van voetgangers tunnels op een veilige manier de wegen op de Brouwersdam kruisen. De aanpassing van de werk- havens Springersdiep, Kabbe- laarsbank en Middelplaat aan de nieuwe situatie is voltooid. De bestrating van de haventerreinen met groenstenen en beton- klinkerkeien is aangebracht. Bij harde wind vanuit zee stuift nog wat zand over de dam heen. Door het plaatsen van rijsschut- tingen aan de zeezijde van de dam wordt getracht dit euvel te bestrijden. Oosterschelde Noordland Op 10 april 1972 werd het werk- eiland Noordland voorde eerste maal opgeleverd. Damaanzet tegen Noord-Beve land en damvak tussen de werk- eilanden Noordland en Neeltje Jans. Op 9 mei 1972 werd bovenge noemd werk aanbesteed, en op 10 mei 1972 gegund aan de Combinatie Dijksbouw Ooster schelde. Inmiddels zijn de werkzaam heden aangevangen. Voor het dichten van de geul met zand tussen de de werkeilanden Neeltje Jans en Noordland zijn de zuigers 'Beverwijk 37', 'Slie- drecht 22' en 'Brabant' ingezet. Een asfaltmolen werd op het eiland Noordland geplaatst. Voor de damaanzet tegen Noord- Beveland zijn de winzuiger 'Sliedrecht 10' en de bakken- zuiger 'Scaldis' ingezet. Bij de damaanzet werden zool- en kraagstukken gelegd, en er wer den mijnsteenkaden aange bracht; ook werd met behulp van spuitlansen een damwand geplaatst en werd een beton- blokkenglooiing gelegd. C. Do werken ten Noorden van Hoek van Holland Werkhaven en zeewaterbassin op Texel De werkhaven wordt, mede onder invloed van de nog steeds gunstige weersomstandigheden, in een vlot tempo in den droge ontgraven. Het zandlichaam van de hoofdwaterkering langs de werkhaven is op hoogte ge bracht en het wordt nu met klei en teelaarde afgedekt. De asfalt betonfunderingen van wegen en opritten zijn aangebracht. De werken aan de steenloskade en de dukdalven zijn grotendeels voltooid; men is begonnen met het verbeteren van de haven toegang. Ook de tweede olie-opslagtank van 1000 m3 inhoud is thans drijvend verplaatst (zie Bericht 59, februaii 1972). Daar deze verplaatsing destijds door om standigheden niet kon worden uitgevoerd toen ze bouwtech nisch gezien aan de beurt was, moest het drijvende transport het aanmerkelijke hoogteverschil van 2,5 m overwinnen. Het op brengen naar deze hoogte ge schiedde in twee etappes, even als het terugvoeren naar maai veldhoogte. Het transport vond echter zonder moeilijkheden plaats. Inlaatsluis en uitlaatconstructie in de zeedijk van het water schap Texel De gewapend betonnen bodem constructie van de uitlaat is klaargekomen. Een aanvang werd gemaakt met de betonwer ken voor de inlaatsluis. De hei werken van stalen damwand in zee zijn grotendeels voltooid. Met het ontmantelen van de zeedijk en het maken van de nieuwe bezinkingen heeft men een begin gemaakt. De geleide- schermen in het zeewaterbassin zijn grotendeels afgewerkt. 55

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1972 | | pagina 57