Wateroverspanningen onder caissons A. De werken van hei Deltaplan. De toenemende omvang van de Deltawerken die achtereenvolgens tot uitvoering kwamen, bracht de noodzaak met zich om naast de uitvoeringstechnische kundigheden ook de theoretische kennis van hydraulische en grondmechanische problemen in een snel tempo te verruimen. Elke afsluiting is dan ook meteen gebruikt als studieobject met het oog op latere ontwikkelingen, dus als een soort modelproef op ware grootte. De uitvoering van zulke proeven brengt vaak allerlei on verwachte moeilijkheden mee. In onderstaand artikel komt dit ook duidelijk aan het licht. Wanneer een doorlaatcaisson op de drempel van een sluitgat wordt afgezonken neemt de druk die hij uitoefent op de ondergrond even snel toe als wanneer er ter plaatse in vijf minuten tijds een flatgebouw van vijf verdie pingen zou worden gebouwd. Om de snelle toeneming van de belasting te kunnen opnemen moet de bodem in een bij zonder korte tijd sterk worden samengedrukt. Dat kan alleen door uitpersing van grond water. Kan het grondwater niet snel genoeg ontsnappen, dan ontstaan er onder de zojuist geplaatste caisson wateroverspanningen. Deze wateroverspanningen kunnen de stabili teit van de caisson in gevaar brengen. Ook golfklappen op caissons kunnen waterover spanningen veroorzaken en de stabiliteit in gevaar brengen, vooral als de geul- of zee bodem uit losgepakt zand bestaat. Om meer inzicht te verkrijgen in deze verschijnselen zijn er metingen verricht onder de doorlaat- caissons, die in april 1971 bij de afsluiting van het Brouwershavense Gat werden geplaatst in het sluitgat 'Kous'. Gevaar voor wateroverspanningen is in de bouwwereld bekend genoeg wanneer het gaat om het maken van bouwwerken op kleiige ondergrond; klei immers is zo ondoorlatend, dat zelfs de langzame toeneming van de druk die gepaard gaat met een normale bouw- snelheid, soms nog te vlug verloopt om water overspanningen in kleigrond te voorkomen. Bij caissons die op een redelijk doorlatende zandbodem worden neergezet, lijkt er minder reden te bestaan voor de vrees dat er water overspanningen zullen optreden, vooral als er een filterconstructie op de geulbodem is gebouwd, waardoor het grondwater nabij de oppervlakte gelegenheid krijgt om extra snel af te stromen, en waardoor de belasting bovendien over een grotere oppervlakte ge spreid wordt. Toch kan de grote belastings snelheid tijdens het afzinken ook bij zandige ondergrond wateroverspanningen veroorzaker vooral bij brede caissons. De caissons voor het sluitgat 'Kous' waren 20 m breed. Voor een eventuele caissonsluiting van de Ooster- schelde voorzag men al caissons met een breedte van 30 m. De caissons die in de toekomst deel zullen uitmaken van de fun dering van radartorens in volle zee, zullen nog wel breder worden uitgevoerd. Omdat de breedte van deze caissons zo groot is en omdat de bodem van onze geulen en van de Noordzee wel uit zand bestaat, maar zand dat vaak zo fijn is of dermate met slib ver ontreinigd dat de doorlatendheid naar ver houding gering is, werd een meting van de Fig. 1. Spanningen en vervor mingen in de bodem onder een zeer snel afgezonken caisson, berekend met het computer programma CONSOL 124

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 14