mi
kunnen vastleggen. Dat op zichzelf gaf nogal
wat moeilijkheden. Dit soort instrumenten en
de voor de registratie benodigde hoeveelheid
kabels zijn zelden in de hier benodigde hoe
veelheden en op zo korte termijn leverbaar.
Bovendien werd er een nieuw type elektrische
kabel toegepast om de kans op lekkage en
daardoor veroorzaakte kortsluiting tegen te
gaan. Ook werden enige reservemeters aan
gebracht voor het geval dat er toch nog
kortsluiting zou optreden.
Eenmaal geplaatst, begonnen de water-
spanningsmeters een voor een uit te vallen.
Uit een uitgebreid onderzoek bleek dat
de kabels toch waren gaan lekken omdat
zij te vroeg in de afkoelingsfase van
het fabricage-proces waren opgerold en
daardoor na het uitrollen openscheurden.
Het zag er echter naar uit dat er op de voor
genomen proefdatum, medio november 1970
nog genoeg meters in bedrijf zouden zijn.
Een tweede tegenslag deed zich voor toen
bleek dat de drijfschotten der caissons tevee
lekten om de caissons drijvend te kunnen
maken. Nadat zulke drijfschotten gemaakt zij:
dient het hout enigszins te zwellen om ze
waterdicht te krijgen. Omdat dit zwellings
proces bij vorige caissonsluitingen nogal vet I
tijd vergde, had men een speciale voegvullin
aangebracht. Evenals het nieuwe type kabel
bleek het nieuwe type voegvulling, ondanks
alle voorzorgen, niet direct te functioneren.
De proef moest daardoor worden uitgesteld
met het gevolg dat er steeds meer water-
spanningsmeters uitvielen. Men bepaalde ee:
uiterste datum waarop de proef nog kans va i
slagen kon hebben, en bestelde extra pompt n
om het leegpompen van de proefcaisson te
T~ï
I
\l
V-J
i
I/
\J
PEILBUIS
(GRINDBED)
NOORD
X
X
*-** -31
X. H
a WSM TOT MAx{
x TOTAALSP METERS
NAP-325
MV - 24
(ZANDBODEM)
ZUID
22.00 m
BORING DICHTH METING
SOND VAK 42 - FIG.)
REGISTRATIE^"
ZAKKINGEN
PLAATSBEPALING
REGISTRATIE
LUCHTDRUKDOZEN
REGISTRATIE PLATFORM
OLIEDRUKDOZEN
REGISTRATIE
WATERSPANNINGS-
METERS
130