De torens van de kabelbanen
over de drie sluitgaten in de
Oosterscheide
Ingevolge een in 1971 genomen besluit
zullen de sluitgaten in de dam door de
Oosterscheide worden afgedicht met behulp
van kabelbanen. De afsluiting zal een ge
zamenlijke inspanning zijn van verschillende
diensten van de Rijkswaterstaat, namelijk de
Deltadienst, de directie Bruggen en de
directie Sluizen en Stuwen. De Deltadienst
heeft te zorgen voor de bouw van de afsluit-
dam en de bescherming van de bodem. De
taak van de directie Sluizen en Stuwen
bestaat in de bouw van twaalf kabeltorens
en van de betonnen walinsfailatïes, en in de
vervaardiging van betonblokken. De directie
Bruggen realiseert de pyloonkoppen, de
vaste rails, de kabels en het mechanische
gedeelte en de gondels.
De drie sluitgaten waarover de kabelbanen
zullen lopen, zijn: de Hammen, tussen het
vasteland van Schouwen en het werkeiland
Roggenplaat; de Schaar van Roggenplaat,
gelegen tussen de werkeilanden Roggenplaat
en Neeltje Jans; en de Roompot, die ligt
tussen het werkeiland Noordland en het vaste
land van Noord-Beveland. Zoals de lezer
bekend zal zijn, werd reeds eerder, in 1972,
een damgedeelte aangelegd tussen de werk
eilanden Neeltje Jans en Noordland, waarmee
de stroomgeul Geul werd afgesloten.
Over elk der drie overgebleven sluitgaten zal
een afzonderlijke, op zichzelf staande kabel
baan worden gebouwd.
De ontwerpen van de kabelbanen over de
Hammen en de Schaar van Roggenplaat
wijken in opzet weinig af van het ontwerp
dat is uitgevoerd voor de kabelbanen over
het Brouwershavense Gat. Wederom is uit
gegaan van een evenwichtssysteem, waarbij
de spanning in de kabels bij verschillende
belasting steeds nagenoeg dezelfde blijft, en
waarbij gebruikt wordt gemaakt van een vaste
verankering aan de ene zijde en een beweeg
baar contragewicht aan de andere zijde van
elk der twee kabels die samen een kabelbaan
vormen. De twee kabels van de kabelbaan
over de Roompot bestaan daarentegen elk
uit twee gedeelten. Deze twee kabelgedeelten
komen bijeen bij toren 4, en hebben daar hun
vaste verankering, terwijl de kabeleinden aan
contragewichten zijn verbonden. Opnieuw
zullen aan iedere zijde van elke kabelbaan
vaste railgedeelten worden gemonteerd
waarin draaischijven zijn opgenomen om de
gondels van de ene op de andere kabel te
brengen.
In het hiernavolgende zal verder worden in
gegaan op het tot stand komen van het ont
werp voor de draagtorens in de Ooster
scheide, die qua constructie aanmerkelijk
zullen afwijken van de ontwerpen die eerder
werden toegepast bij de afsluitingswerkzaarr
heden in het Deltagebied.
Aangezien het mogelijk is de torens op ver
schillende wijzen te bouwen, waarbij men
zich de constructie zowel kan denken in
beton als in staal of in een combinatie van
beide, leek het uit een oogpunt van prijs
bepaling niet verstandig, één ontwerp van dt
Rijkswaterstaat bij voorbaat aan de gegadigc
aannemers voor te schrijven, zonder kennis
te hebben genomen van andere mogelijk
heden, die wellicht in de ogen van de aan
nemers de voorkeur verdienden. Bij deze
uitzonderlijke constructies hangt het ontwer
mede sterk af van het bij de uitvoering te
134