c uiken materieel, terwijl ook de voorge- de werkwijze er een integrerend deel van i ïaakt. is om deze reden dat aan een zestal inemersbedrijven werd gevraagd om een twerp aan te bieden op basis van duidelijk stelde randvoorwaarden en andere nood- kelijke gegevens. ;t is duidelijk dat bij deze wijze van aan- steding niet alleen de kosten maatgevend ogen zijn voor de keuze van het ontwerp t gerealiseerd zal worden, maar dat ook de /aliteit van het ontwerp en de voorgestelde voeringswijze bepalend zijn voor de keuze- rming. afsluiting van de Oosterschelde is het oeilijkste Deltawerk. De ver vooruitge- hoven ligging maakt dat de omstandigheden or de uitvoering bijzonder zwaar zijn. Zoals .bruikelijk bij werken buitengaats zal ge- t acht moeten worden de torenconstructies er snel te plaatsen, terwijl het mogelijk r oet zijn om het werk bij eventuele onder- t eking door storm veilig achter te laten, .- nder grote kans op schade. Over het r gemeen kan men zeggen dat in zulke c vallen een eenvoudige opzet van de con- uctie leidt tot de snelste en veiligste bouw- r ethode. 3 uitvoering zal voorts gebaat zijn bij toe- issing van zeer zwaar materieel, dat zo ainig mogelijk hinder ondervindt van deining i windgolven uit zee. andvoorwaarden :tvoerige studies in de jaren die vooraf ngen hebben geleid tot opstelling van de ndvoorwaarden waaraan de constructies oeten voldoen. Vooral vanwege de grote epte van de geulen en de zeewaartse ligging an het werkterrein moesten extreem hoge elastingomstandigheden worden berekend, an de uitgenodigde aannemingsbedrijven erden de noodzakelijke gegevens en rand- oorwaarden verstrekt, zoals de plaats waar Ie torens moesten worden ongericht; de oogteligging van de draagkabels ter plaatse n de torens; de maximaal toegestane af- etingen van de torens; de plaats van de nderingspalen ten opzichte van elkaar en toelaatbare helling ervan. Ook werden ondgegevens verschaft, die waren ver egen uit grondboringen en dieptesonde- 'gen; de waterstanden met bijbehorende quenties en gegevens omtrent golfhoogten stroomsnelheden; de bodemligging ter aatse van de torens, en de aldaar te ver achten uitschuringen. m werd gedefinieerd aan welke belastingen de torens onderhevig zullen zijn of zullen kunnen zijn: krachten die de kabels erop uitoefenen, windbelasting, de golfbelasting, de belasting die kan ontstaan ten gevolge van niet gelijkmatig storten van betonblokken aan weerszijden van een toren, het eigen gewicht van de op de torens te plaatsen pyloonkoppen, en de bij een eventuele aan varing op te nemen energie ten gevolge van een scheepsstoot. Tenslotte werd meegedeeld welke bewegingen der torens toelaatbaar werden geacht ter plaatse van de kabel ophangingen, welke spanningen er in de toe te passen materialen mochten optreden, en in welke materialen de torens moesten wor den uitgevoerd: staal, beton of beton èn staal. Als resultaat van het aan zes aannemers gerichte verzoek om een aanbieding te doen, kwamen negen ontwerpen binnen, ieder ver gezeld van een prijsopgave. Bij de beoor- SCHAAR VAN ROOMPOT ROGGENPLAAT HAMMEN Boven: Geschematiseerd lengteprofiel van de Ooster- schelde-afsluiting met de torens van de kabelbanen Links: Situatie van de werk- eilanden en sluitgaten in de Oosterschelde 135

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 25