c uiken materieel, terwijl ook de voorge-
de werkwijze er een integrerend deel van
i ïaakt.
is om deze reden dat aan een zestal
inemersbedrijven werd gevraagd om een
twerp aan te bieden op basis van duidelijk
stelde randvoorwaarden en andere nood-
kelijke gegevens.
;t is duidelijk dat bij deze wijze van aan-
steding niet alleen de kosten maatgevend
ogen zijn voor de keuze van het ontwerp
t gerealiseerd zal worden, maar dat ook de
/aliteit van het ontwerp en de voorgestelde
voeringswijze bepalend zijn voor de keuze-
rming.
afsluiting van de Oosterschelde is het
oeilijkste Deltawerk. De ver vooruitge-
hoven ligging maakt dat de omstandigheden
or de uitvoering bijzonder zwaar zijn. Zoals
.bruikelijk bij werken buitengaats zal ge-
t acht moeten worden de torenconstructies
er snel te plaatsen, terwijl het mogelijk
r oet zijn om het werk bij eventuele onder-
t eking door storm veilig achter te laten,
.- nder grote kans op schade. Over het
r gemeen kan men zeggen dat in zulke
c vallen een eenvoudige opzet van de con-
uctie leidt tot de snelste en veiligste bouw-
r ethode.
3 uitvoering zal voorts gebaat zijn bij toe-
issing van zeer zwaar materieel, dat zo
ainig mogelijk hinder ondervindt van deining
i windgolven uit zee.
andvoorwaarden
:tvoerige studies in de jaren die vooraf
ngen hebben geleid tot opstelling van de
ndvoorwaarden waaraan de constructies
oeten voldoen. Vooral vanwege de grote
epte van de geulen en de zeewaartse ligging
an het werkterrein moesten extreem hoge
elastingomstandigheden worden berekend,
an de uitgenodigde aannemingsbedrijven
erden de noodzakelijke gegevens en rand-
oorwaarden verstrekt, zoals de plaats waar
Ie torens moesten worden ongericht; de
oogteligging van de draagkabels ter plaatse
n de torens; de maximaal toegestane af-
etingen van de torens; de plaats van de
nderingspalen ten opzichte van elkaar en
toelaatbare helling ervan. Ook werden
ondgegevens verschaft, die waren ver
egen uit grondboringen en dieptesonde-
'gen; de waterstanden met bijbehorende
quenties en gegevens omtrent golfhoogten
stroomsnelheden; de bodemligging ter
aatse van de torens, en de aldaar te ver
achten uitschuringen.
m werd gedefinieerd aan welke belastingen
de torens onderhevig zullen zijn of zullen
kunnen zijn: krachten die de kabels erop
uitoefenen, windbelasting, de golfbelasting,
de belasting die kan ontstaan ten gevolge
van niet gelijkmatig storten van betonblokken
aan weerszijden van een toren, het eigen
gewicht van de op de torens te plaatsen
pyloonkoppen, en de bij een eventuele aan
varing op te nemen energie ten gevolge van
een scheepsstoot. Tenslotte werd meegedeeld
welke bewegingen der torens toelaatbaar
werden geacht ter plaatse van de kabel
ophangingen, welke spanningen er in de toe
te passen materialen mochten optreden, en
in welke materialen de torens moesten wor
den uitgevoerd: staal, beton of beton èn staal.
Als resultaat van het aan zes aannemers
gerichte verzoek om een aanbieding te doen,
kwamen negen ontwerpen binnen, ieder ver
gezeld van een prijsopgave. Bij de beoor-
SCHAAR
VAN
ROOMPOT ROGGENPLAAT HAMMEN
Boven: Geschematiseerd
lengteprofiel van de Ooster-
schelde-afsluiting met de torens
van de kabelbanen
Links: Situatie van de werk-
eilanden en sluitgaten in de
Oosterschelde
135