eidsintentief en houtverslindend produkt. vendien blijkt de filterwerking ervan nogal perkt te zijn, ook als men het heel zwaar stort. t semi-klassieke stuk werkt als filter veel ter, vereist minder rijshout en heeft alleen jg bestorting nodig om te voorkomen dat t stuk gaat bewegen. De kunststoflaag die n verwerkt wordt is of een gaasachtig -efsel, waarvan de dichtheid de filter genschappen bepaalt, of een kokosmatach- je construclie, die het voordeel heeft van ote sterkte en een wat grotere zanddicht- id dan de vorige. owel het klassieke stuk als het stuk met inststofvezel bestaan nog voor een belang- k deel uit hout. Ze kunnen dus in zout water oor de paalworm worden aangetast. De itwikkeling van de paalworm is juist in de osterschelde explosief geweest. Wanneer ;n zinkstuk flink door de paalworm is aan tast, heeft het geen enkele samenhang eer. Aangezien de bodembeschermingen in Oosterschelde lang moeten dienst doen - s in 1978 is de sluiting voorzien - is niet verwachten dat deze rijshouten construc- s lang genoeg stand houden om dan nog oen op een helling vast te houden. >k steenfilters worden nog steeds gebruikt het, aangezien ze geen inwendige sterkte zitten, steeds begrensd door een ander type dembescherming. Bij grote stroomsnel- den kan een filter van dat type niet worden ngelegd: de onderste lagen, die uit fijn- rrelig materiaal bestaan, worden dan middellijk door de stroom meegevoerd, eigenschappen van een gesloten asfalt- stiekmat als bodembescherming zijn nog is afzonderlijk uitvoerig besproken in 'icht 43 (februari 1968). Het meest specatu- e aan deze bodembescherming is wel de ze waarop ze wordt aangebracht: met een vende asfaltfabriek boven water en een ge stortpijp met brede uitvloeimond onder ter. Als onder de geheel gesloten mat te ote overdrukken gaan optreden, kan de mat ardoor worden opgelicht. Dat is te ver pen als men de mat maar zwaar, en dus genoeg maakt; en daar blijken toch wel onomische grenzen aan te zijn. nwege de genoemde technische en econo- ■che beperkingen die zich voordoen bij de nu toe genoemde 'traditionele' bodem- chermingsconstructies is er in samen- king van het bedrijfsleven - gebundeld ie Vereniging voor Kust- en Oeverwerken n de Rijkswaterstaat gezocht naar nieuwe en bodembescherming. Daarbij is men ;egaan van de eisen die men aan zulke 1. Het oprollen van een steen- asfaltmat 2. De onderste laag steenasfalt met daarop het wapeningsgaas 181

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 15