eidsintentief en houtverslindend produkt.
vendien blijkt de filterwerking ervan nogal
perkt te zijn, ook als men het heel zwaar
stort.
t semi-klassieke stuk werkt als filter veel
ter, vereist minder rijshout en heeft alleen
jg bestorting nodig om te voorkomen dat
t stuk gaat bewegen. De kunststoflaag die
n verwerkt wordt is of een gaasachtig
-efsel, waarvan de dichtheid de filter
genschappen bepaalt, of een kokosmatach-
je construclie, die het voordeel heeft van
ote sterkte en een wat grotere zanddicht-
id dan de vorige.
owel het klassieke stuk als het stuk met
inststofvezel bestaan nog voor een belang-
k deel uit hout. Ze kunnen dus in zout water
oor de paalworm worden aangetast. De
itwikkeling van de paalworm is juist in de
osterschelde explosief geweest. Wanneer
;n zinkstuk flink door de paalworm is aan
tast, heeft het geen enkele samenhang
eer. Aangezien de bodembeschermingen in
Oosterschelde lang moeten dienst doen -
s in 1978 is de sluiting voorzien - is niet
verwachten dat deze rijshouten construc-
s lang genoeg stand houden om dan nog
oen op een helling vast te houden.
>k steenfilters worden nog steeds gebruikt
het, aangezien ze geen inwendige sterkte
zitten, steeds begrensd door een ander type
dembescherming. Bij grote stroomsnel-
den kan een filter van dat type niet worden
ngelegd: de onderste lagen, die uit fijn-
rrelig materiaal bestaan, worden dan
middellijk door de stroom meegevoerd,
eigenschappen van een gesloten asfalt-
stiekmat als bodembescherming zijn nog
is afzonderlijk uitvoerig besproken in
'icht 43 (februari 1968). Het meest specatu-
e aan deze bodembescherming is wel de
ze waarop ze wordt aangebracht: met een
vende asfaltfabriek boven water en een
ge stortpijp met brede uitvloeimond onder
ter. Als onder de geheel gesloten mat te
ote overdrukken gaan optreden, kan de mat
ardoor worden opgelicht. Dat is te ver
pen als men de mat maar zwaar, en dus
genoeg maakt; en daar blijken toch wel
onomische grenzen aan te zijn.
nwege de genoemde technische en econo-
■che beperkingen die zich voordoen bij de
nu toe genoemde 'traditionele' bodem-
chermingsconstructies is er in samen-
king van het bedrijfsleven - gebundeld
ie Vereniging voor Kust- en Oeverwerken
n de Rijkswaterstaat gezocht naar nieuwe
en bodembescherming. Daarbij is men
;egaan van de eisen die men aan zulke
1. Het oprollen van een steen-
asfaltmat
2. De onderste laag steenasfalt
met daarop het wapeningsgaas
181