zi aak onder hoge stroomsnelheden te
ve chten.
B iet aanbrengen van de bezinking in het
Z erdiep - een onderdeel van de Haring-
v, afsluiting - maakte men gebruik van een
r of meer geprefabriceerd zinkstuk be-
s nde uit een zool van kunststofweefsel
v tijfd met azobélatten en aan de randen
r; eens verstijfd met wiepen. De beneden-
r d werd verzwaard door zandworsten. Deze
s ken werden nabestort met steen en grind.
I- geheel werd met de stroom mee afge-
v d van een grote rol die op een bak
g laatst was.
D constructie was geschikt voor niet te
z re omstandigheden, dus niet voor om-
s digheden zoals zich bij de afsluiting van
c Oosterschelde zullen voordoen.
Fa cage van een grind-
W' tenmat. Overzicht van de
m een grindworst en de
vc edig opgerolde mat
V; de nieuwe constructies zijn er op dit
m nent drie voldoende ontwikkeld om als
af nderlijke typen bodembescherming te
ki .nen worden aangemerkt: de steenasfalt-
m de grindworstenmat en de blokkenmat.
D steenasfaltmat en de blokkenmat zullen
w den toegepast bij de afsluiting van de
C terschelde.
D ooi van de steenasfaltmat bestaat uit een
fi mat van kunststof. Hierop wordt steen-
a: It aangebracht. In het steenasfalt wordt
e< wapeningsnet verwerkt dat de krachten
m opnemen welke optreden bij het uit-
le en. Het steenasfalt bestaat uit een (Deng
s' an steenslag 2/4 cm, en asfaltmastiek.
A itmastiek is een mengsel van zand,
bl nen en vulstof.
b doek fungeert als filter en is niet zand-
d latend, het steenasfalt is de ballast.
183