zi aak onder hoge stroomsnelheden te ve chten. B iet aanbrengen van de bezinking in het Z erdiep - een onderdeel van de Haring- v, afsluiting - maakte men gebruik van een r of meer geprefabriceerd zinkstuk be- s nde uit een zool van kunststofweefsel v tijfd met azobélatten en aan de randen r; eens verstijfd met wiepen. De beneden- r d werd verzwaard door zandworsten. Deze s ken werden nabestort met steen en grind. I- geheel werd met de stroom mee afge- v d van een grote rol die op een bak g laatst was. D constructie was geschikt voor niet te z re omstandigheden, dus niet voor om- s digheden zoals zich bij de afsluiting van c Oosterschelde zullen voordoen. Fa cage van een grind- W' tenmat. Overzicht van de m een grindworst en de vc edig opgerolde mat V; de nieuwe constructies zijn er op dit m nent drie voldoende ontwikkeld om als af nderlijke typen bodembescherming te ki .nen worden aangemerkt: de steenasfalt- m de grindworstenmat en de blokkenmat. D steenasfaltmat en de blokkenmat zullen w den toegepast bij de afsluiting van de C terschelde. D ooi van de steenasfaltmat bestaat uit een fi mat van kunststof. Hierop wordt steen- a: It aangebracht. In het steenasfalt wordt e< wapeningsnet verwerkt dat de krachten m opnemen welke optreden bij het uit- le en. Het steenasfalt bestaat uit een (Deng s' an steenslag 2/4 cm, en asfaltmastiek. A itmastiek is een mengsel van zand, bl nen en vulstof. b doek fungeert als filter en is niet zand- d latend, het steenasfalt is de ballast. 183

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 17