De kabelbanen over de
Oosterschelde
De ie sluitgaten van de Oosterschelde
zul i worden gedicht met betonblokken,
die eels per schip, deels vanaf kabelbanen
in I t werk worden gebracht.
In t vorige Bericht werd vooral de con-
str tie van de draagtorens besproken,
wa In de kabelbanen zullen worden op-
ge> ngen.
He iu volgende artikel is gewijd aan een
me gedetailleerde bespreking van de
kal Is, de pyloonkoppen, de vaste rail-
ge: elten en de gondels, het aandeel dus
dal :le directie Bruggen van de Rijkswater-
sta levert in het kabelbaanproject.
Ga ide van noord naar zuid treffen we
vol ns het ontwerp achtereenvolgens een
kat ibaan aan van 1700 m lengte - over
de ammen - dan een van 1300 m - over
de chaar-van-Roggen - en ten slotte een
ba; van 2500 m lengte, die die Roompot
ove ;pant. Bij de sluiting in 1978 moeten
dez drie kabelbanen tegelijkertijd in bedrijf
zijn Het is wel in te zien dat elke niet-
sim itane sluitingsprocedure tot onaan-
vas 'bare stromingen zal leiden in het over-
get. ;ven gat. De drie banen komen in
bec ;sel overeen met die welke eerder dienst
de: n bij de afsluiting van de Grevelingen,
het taringvliet en het Brouwershavense Gat.
Elk baan bestaat uit twee kabels die op
afs. nden van ongeveer 400 m door torens
wo en ondersteund, en waarlangs de gon-
de: zich op eigen motorkracht voortbewegen.
Aa de uiteinden gaan de banen over in
var railbanen. Behalve bij de baan over de
Ro ipot eindigen de kabels bij het ene
sta on in een vaste verankering en zijn ze
bij at andere station verbonden aan een
ba; is met contragewichten.
Op e torens rusten de kabels in een goot
wa in ze heen en weer kunnen glijden.
Bei udens de wrijving die daarbij optreedt,
blij de kabelkracht bij dit systeem tijdens
he; edrijf met de gondels constant.
De abelkracht bedraagt bij de balans van
de ammenbaan ongeveer 350 ton. De
9e; randeerde werkelijke breekkracht van de
hie oegepaste kabels is 1070 ton. Als we
de abels voor de Roompotbaan op dezelfde
wij zouden bevestigen, dan zou de kabel-
kra at in het baanvak bij de vaste veranke
ring door het grotere aantal torens waarover
de ibel moet verschuiven, bij een ongun
stige belastingsituatie door sommatie van
de wrijvingskrachten zo groot kunnen worden,
dat een veiligheidscoëfficiënt van 2,5 niet
meer werd gehaald.
Verlaging van de aanvangskracht in de
kabel, waarmee dit bezwaar zou kunnen
worden ondervangen, heeft het nadeel dat
in een ongunstig geval waarbij de wrijving
tegengesteld werkt, een gondel die rijdt in
de richting van de balans in het voorlaatste
baanvak de helling niet haalt. Daarom is
gekozen voor een andere oplossing: op een
geschikte plaats in het sluitgat en wel bij
toren 4, is de kabelbaan in tweeën gedeeld.
De beide vaste verankeringen zijn geplaatst
in toren 4 en van daaruit lopen de kabels over
de andere torens aan weerszijden elk naar
een balans. De constructie van toren 4 is,
zoals het vorige Bericht reeds meldde, aan
WERKHAVEN
SCHELPHOEK
I HAVEN
'BURGHSLUIS
RQGGENPLAAT
NOORDLAND
WERKHAVEN
<T SOPHIA
DAMAANZET
197