deze speciale functie aangepast. Hij bestaat uit twee gekoppelde pylonen, waarop een verlengde torenkop is aangebracht. Deze constructie is voldoende stijf om het verschil in wrijvingskrachten in de kabels aan weers zijden van de toren op te nemen. De toren is bovendien berekend op het theoretische geval dat één van de vier kabels ontbreekt, hetgeen op zijn ongunstigt resulteert in een krachts verschil van 500 ton. De optredende span ningen blijven dan nog net onder de vloeigrens. Geschematiseerd zij-aanzicht van de drie overspanningen Voor de Roompot- en Hammenbanen worden kabels gebruikt van 106 mm diameter. Voor de Schaar-van-Roggenbaan is een kabeldiameter van 92 mm gekozen. De gegarandeerde werkelijke breeksterkte van de kabel van 106 mm (gewicht 62 kg/m') is 1070 ton en van de kabel van 92 mm (48 kg/m') 900 ton. Een lagere kabelsterkie voor de Schaar-van-Roggenbaan is toelaat baar, omdat de kabel hier gespannen wordt met een kracht van slechts 300 ton. Op deze baan zal namelijk niet meer dan één gondel per baanvak worden toegelaten. De opbouw van de beide soorten kabels is in principe dezelfde. Rondom een enkele streng met een kern van een aantal ronde draden zijn drie lagen z-draad geslagen, waardoor een gesloten oppervlak wordt verkregen. De elasticiteitsmodulus is 1,5.104 kg/mm2. Aan de einden van ae baan bevinden zich de stations. Ze zijn alle opgebouwd uit een aantal secties. De eerste sectie is, ter wille van een goede geleiding van de binnenko mende kabel, uitgevoerd als een gebogen baangedeelte; dan volgt een overgangs gedeelte, waarin de kabels met behulp van c nodige dwangstukken worden afgeleid naar de vaste verankering, dan wel het contragewicht. Daarachter staat dan de vaste railbaan opgesteld, met zijn wacht- en laadplaatsen waar tevens brandstof ingenomen kan worden, en een draaischijf waardoor circuit bedrijf mogelijk is. Bij één van beide station vindt men een garagespoor voor het verrichten van kleine reparaties en voor het opbergen van de gondels. Er zijn twee typen torenkoppen ontworpen: het gewone type waar de kabels overheen glijden en het verlengde type waarmee toren 4 van de Roompotbaan wordt uitgeru- waarop kabels verankerd moeten worden. De opbouw van de twee typen is in feite dezelfde. 198

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 32