Ze staan uit twee hoofdliggers, gekoppeld doo dwarsliggers en aan de buitenzijde con des waarover een staalplaat is aange- brat t In lengterichting is de constructie naa .veerszijden in een straal van 30 m naa omlaag gebogen; dit voor een goede gele ing van de kabels. De doorbuiging aan de iden is zover doorgezet dat zelfs bij de ong stige belasting de kabel niet op één kan raagt. Ver r zijn de nodige trappen, luiken en bon ssen aangebracht om zowel vanuit de tore als vanuit een gondel op de torenkop te k snen komen. Dit is nodig voor inspectie en 1 smeren van de kabels. Bij gewone koppen zijn aan de randen kab goten aangebracht. Ze bestaan uit broi en glijstukken die voorzien zijn van sme groeven en leidingen. Deze koppen rus met vier stoelen op de toren en zijn er r t voorspanstaven aan bevestigd. Bij nzijdige belasting kan daardoor ook de neg eve reactie worden opgenomen. De dengde kop wordt met voorspanstaven vas etrokken op vier rubberopleggingen, tws p elke toren. Ze dienen voor de opn re van de verticale positieve en nega- tiev eacties. Op n pyloon bevindt zich tussen de rub ropleggingen een scharnierconstructie voc et opnemen van horizontale krachten. Op andere pyloon zit tussen de rubber- op; gingen nog een oplegging, die glijden in Ie gsrichting toestaat maar in dwars- rich ig belasting kan opnemen. Lengtever- and ingen ten gevolge van belasting en tem: ratuurverschillen worden hierdoor opg< angen. De I bels komen bij deze kop op normale wijze binnen, worden dan echter met dwang- stukken afgebogen en daarna verankerd. De gondels lopen daarbij via overgangs stukken van de kabel naar een vast railstuk. Een normale kop meet ongeveer 6,5 X 16 m en weegt 45 ton. De verlengde kop meet 6,5 X 36 m en weegt 100 ton. De bouw van acht gewone torenkoppen is reeds opgedragen aan het Constructiebedrijf Vlaardingen-Oost. Hiervan zijn er vijf nodig voor de Roompotbaan en drie voor de Schaar-van-Roggenbaan. Voor deze baan was het goedkoper nieuwe koppen te maken dan de bestaande koppen aan te passen aan de nieuwe torens. Zeven van deze koppen worden dit jaar toegeleverd aan de firma Mannesmann, als mede vier gereviseerde koppen afkomstig van de Brouwerhavense-Gatbaan. De verlengde kop komt wat later. Op elke pyloonkop zijn hijsstukken aange bracht. Dit houdt verband met de montage van de kabels, die in het kort als volgt verloopt. Eerst wordt met een boot een hulpkabel over het sluitgat gebracht. Die wordt opgehesen in de torens en daar op rolstellingen gelegd. De hulpkabel wordt aan één kant verbonden aan de grote draagkabel. die dan op een afwikkeltrommel met hydrau lische reminstallatie zit. Aan het andere eind wordt de hulpkabel opgewikkeld door een lier, en daarmee trekt men de draagkabel over de torens naar de overkant. Hierbij wordt de draagkabel met een kracht van 50 ton afgeremd, waardoor hij vrijblijft van hei water; tevens verkrijgt men hierdoor een rustiger gang tijdens het overtrekken. Oorspronkelijk was het de bedoeling voor de Schaar van Roggebaan zoveel mogelijk 199

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 33