Ze staan uit twee hoofdliggers, gekoppeld
doo dwarsliggers en aan de buitenzijde
con des waarover een staalplaat is aange-
brat t In lengterichting is de constructie
naa .veerszijden in een straal van 30 m
naa omlaag gebogen; dit voor een goede
gele ing van de kabels. De doorbuiging aan
de iden is zover doorgezet dat zelfs bij de
ong stige belasting de kabel niet op één
kan raagt.
Ver r zijn de nodige trappen, luiken en
bon ssen aangebracht om zowel vanuit de
tore als vanuit een gondel op de torenkop
te k snen komen. Dit is nodig voor inspectie
en 1 smeren van de kabels.
Bij gewone koppen zijn aan de randen
kab goten aangebracht. Ze bestaan uit
broi en glijstukken die voorzien zijn van
sme groeven en leidingen. Deze koppen
rus met vier stoelen op de toren en zijn
er r t voorspanstaven aan bevestigd.
Bij nzijdige belasting kan daardoor ook de
neg eve reactie worden opgenomen.
De dengde kop wordt met voorspanstaven
vas etrokken op vier rubberopleggingen,
tws p elke toren. Ze dienen voor de
opn re van de verticale positieve en nega-
tiev eacties.
Op n pyloon bevindt zich tussen de
rub ropleggingen een scharnierconstructie
voc et opnemen van horizontale krachten.
Op andere pyloon zit tussen de rubber-
op; gingen nog een oplegging, die glijden
in Ie gsrichting toestaat maar in dwars-
rich ig belasting kan opnemen. Lengtever-
and ingen ten gevolge van belasting en
tem: ratuurverschillen worden hierdoor
opg< angen.
De I bels komen bij deze kop op normale
wijze binnen, worden dan echter met dwang-
stukken afgebogen en daarna verankerd.
De gondels lopen daarbij via overgangs
stukken van de kabel naar een vast railstuk.
Een normale kop meet ongeveer 6,5 X 16 m
en weegt 45 ton. De verlengde kop meet
6,5 X 36 m en weegt 100 ton.
De bouw van acht gewone torenkoppen is
reeds opgedragen aan het Constructiebedrijf
Vlaardingen-Oost. Hiervan zijn er vijf nodig
voor de Roompotbaan en drie voor de
Schaar-van-Roggenbaan. Voor deze baan
was het goedkoper nieuwe koppen te maken
dan de bestaande koppen aan te passen aan
de nieuwe torens.
Zeven van deze koppen worden dit jaar
toegeleverd aan de firma Mannesmann, als
mede vier gereviseerde koppen afkomstig van
de Brouwerhavense-Gatbaan. De verlengde
kop komt wat later.
Op elke pyloonkop zijn hijsstukken aange
bracht. Dit houdt verband met de montage
van de kabels, die in het kort als volgt
verloopt. Eerst wordt met een boot een
hulpkabel over het sluitgat gebracht. Die
wordt opgehesen in de torens en daar op
rolstellingen gelegd. De hulpkabel wordt aan
één kant verbonden aan de grote draagkabel.
die dan op een afwikkeltrommel met hydrau
lische reminstallatie zit. Aan het andere eind
wordt de hulpkabel opgewikkeld door een
lier, en daarmee trekt men de draagkabel
over de torens naar de overkant. Hierbij
wordt de draagkabel met een kracht van 50
ton afgeremd, waardoor hij vrijblijft van hei
water; tevens verkrijgt men hierdoor een
rustiger gang tijdens het overtrekken.
Oorspronkelijk was het de bedoeling voor de
Schaar van Roggebaan zoveel mogelijk
199