Vo de baan over de Hammen zullen de vijf n gondels van het Brouwershavense Gat wo en gebruikt. Ais -achtbron is toen gebruikt een eenassige ge. rbine met een vermogen van 250 pk en ee ngebouwde tandwieloverbrenging waar- do het gebruikstoerental van 42 000 om- we elingen per minuut wordt teruggebracht tot )00 per minuut. Dit geheel weegt on veer 100 kg. De uitgaande as van de tur ie is via een cardanas verbonden met eei andwielkast die het toerental verder ve: agt tot 1500 omwentelingen per minuut; me die snelheid worden drie verstelbare POi jen aangedreven. De eenassige gas- tur ie kan ook een vermogen van 250 pk op. men, wanneer de gondel bijvoorbeeld eer helling afgaat of een last gevierd wordt of ride tegelijk. Dit is evenals het lage gewicht een voordeel ten opzichte van een dieselmotor van hetzelfde vermogen. De gehele regeling en aandrijving van dit type gondel geschiedt verder hydraulisch. Voor het rijwerk dienen twee van de drie door 0-stand heen verstelbare pompen. Men kan er dus mee voor- en achteruit rijden. Deze pompen leveren olie aan zes gedeel telijk verstelbare hydromotoren die via een tandwieloverbrenging twaalf loopwielen aandrijven. De derde verstelbare pomp drijft een hydromotor aan voor een lier, die op zijn beurt de hijsbalk met de blokken viert en hijst. Er is een elektronische beveiliging in gebouwd om te zorgen dat het maximaal toe laatbare turbinevermogen niet wordt overschreden. Deze wijze van aandrijving heeft tijdens het stortbedrijf in het Brouwers havense Gat goed voldaan en blijft dus 201

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 35