Vo de baan over de Hammen zullen de
vijf n gondels van het Brouwershavense Gat
wo en gebruikt.
Ais -achtbron is toen gebruikt een eenassige
ge. rbine met een vermogen van 250 pk en
ee ngebouwde tandwieloverbrenging waar-
do het gebruikstoerental van 42 000 om-
we elingen per minuut wordt teruggebracht
tot )00 per minuut. Dit geheel weegt
on veer 100 kg. De uitgaande as van de
tur ie is via een cardanas verbonden met
eei andwielkast die het toerental verder
ve: agt tot 1500 omwentelingen per minuut;
me die snelheid worden drie verstelbare
POi jen aangedreven. De eenassige gas-
tur ie kan ook een vermogen van 250 pk
op. men, wanneer de gondel bijvoorbeeld
eer helling afgaat of een last gevierd wordt
of ride tegelijk. Dit is evenals het lage
gewicht een voordeel ten opzichte van een
dieselmotor van hetzelfde vermogen.
De gehele regeling en aandrijving van dit
type gondel geschiedt verder hydraulisch.
Voor het rijwerk dienen twee van de drie
door 0-stand heen verstelbare pompen. Men
kan er dus mee voor- en achteruit rijden.
Deze pompen leveren olie aan zes gedeel
telijk verstelbare hydromotoren die via een
tandwieloverbrenging twaalf loopwielen
aandrijven. De derde verstelbare pomp drijft
een hydromotor aan voor een lier, die op zijn
beurt de hijsbalk met de blokken viert en
hijst. Er is een elektronische beveiliging in
gebouwd om te zorgen dat het maximaal toe
laatbare turbinevermogen niet wordt
overschreden. Deze wijze van aandrijving
heeft tijdens het stortbedrijf in het Brouwers
havense Gat goed voldaan en blijft dus
201