gehandhaafd. De gondels moeten voorzien worden van nieuwe hydraulische apparatuur en gasturbines, en de hijsinstallatie zal moeten worden aangepast aan de zwaardere blokken. Bestond de last bij het Brouwers- havense Gat uit zes blokken van 2,5 ton, thans wil men grotere blokken gaan af werpen, misschien drie blokken van 5 ton elk, maar mogelijk zelfs twee blokken met een stukgewicht van 7,5 ton. Zij-aanzicht van een gewone pijlerkop (rechts) en van de dubbele pijlerkop in de Roompot Voor de Roompotbaan zullen in totaal 24 gondels nodig zijn. Al deze gondels worden gebouwd volgens een nieuw ontwerp. De constructie is aangepast aan het afwerpen van weinige, maar zeer zware blokken. De totale lengte van de nieuwe gondels is dezelfde als van de vroegere, maar de wiel- stellen liggen verder uit elkaar, waardoor een betere gewichtsverdeling wordt bereikt zodat een wat rustiger gedrag kan worden verwacht bij het afwerpen. Ook de bestuurderscabine is naar een in dit opzicht gunstiger punt verplaatst. Er wordt nog onderzoek verricht naar mogelijkheden om de geluidshinder van gasturbines te beperken. Dit probleem lijkt wel oplosbaar. De aandrijving zal waarschijnlijk weer geschieden met een gasturbine, die via een tandwielkast vier verstelbare pompen zal aandrijven. Deze zullen op hun beurt 12 grootkoppelhydro- motoren aandrijven, dus één per loopwiel. De besturing zal elektrisch-hydraulisch zijn. De hijsbalk zal worden vervangen door evenveel lieren als er per gondel blokken zijn. Aan elke lier is een grootkoppelhydro- motor gekoppeld. De lierkabel is tweemaal ingeschoren, waarbij het vaste einde is verbonden aan een speciale haak waaraan het betonblok hangt. Men kantelt de haak en lost het blok door de tweede schijf met een aparte rem vast te zetten en dan de lierkabel te vieren. De versnelling die optreedt bij het lossen van blokken met een stukgewicht van 7,5 ton ligt, uitgaande van een kabel in rust, in de buurt van 0,4 g (g versnelling van de zwaartekracht). Er zal evenwel nog studie moeten worden verricht naar andere effecten alvorens de beslissing kan vallen, ook inderdaad met zulke grote blokken in zee te gaan. 202

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 36