gehandhaafd. De gondels moeten voorzien
worden van nieuwe hydraulische apparatuur
en gasturbines, en de hijsinstallatie zal
moeten worden aangepast aan de zwaardere
blokken. Bestond de last bij het Brouwers-
havense Gat uit zes blokken van 2,5 ton,
thans wil men grotere blokken gaan af
werpen, misschien drie blokken van 5 ton
elk, maar mogelijk zelfs twee blokken met
een stukgewicht van 7,5 ton.
Zij-aanzicht van een gewone
pijlerkop (rechts) en van de
dubbele pijlerkop in de
Roompot
Voor de Roompotbaan zullen in totaal 24
gondels nodig zijn. Al deze gondels worden
gebouwd volgens een nieuw ontwerp. De
constructie is aangepast aan het afwerpen
van weinige, maar zeer zware blokken. De
totale lengte van de nieuwe gondels is
dezelfde als van de vroegere, maar de wiel-
stellen liggen verder uit elkaar, waardoor een
betere gewichtsverdeling wordt bereikt zodat
een wat rustiger gedrag kan worden verwacht
bij het afwerpen. Ook de bestuurderscabine
is naar een in dit opzicht gunstiger punt
verplaatst. Er wordt nog onderzoek verricht
naar mogelijkheden om de geluidshinder
van gasturbines te beperken. Dit probleem
lijkt wel oplosbaar. De aandrijving zal
waarschijnlijk weer geschieden met een
gasturbine, die via een tandwielkast vier
verstelbare pompen zal aandrijven. Deze
zullen op hun beurt 12 grootkoppelhydro-
motoren aandrijven, dus één per loopwiel. De
besturing zal elektrisch-hydraulisch zijn.
De hijsbalk zal worden vervangen door
evenveel lieren als er per gondel blokken
zijn. Aan elke lier is een grootkoppelhydro-
motor gekoppeld. De lierkabel is tweemaal
ingeschoren, waarbij het vaste einde is
verbonden aan een speciale haak waaraan
het betonblok hangt. Men kantelt de haak en
lost het blok door de tweede schijf met een
aparte rem vast te zetten en dan de lierkabel
te vieren.
De versnelling die optreedt bij het lossen
van blokken met een stukgewicht van 7,5
ton ligt, uitgaande van een kabel in rust, in
de buurt van 0,4 g (g versnelling van de
zwaartekracht).
Er zal evenwel nog studie moeten worden
verricht naar andere effecten alvorens de
beslissing kan vallen, ook inderdaad met
zulke grote blokken in zee te gaan.
202