GRIND de Scheldekade verlaagd aangelegd, zodat het bovenste gedeelte van de damwand met de betonkop als borstwering fungeert. Op acht plaatsen zijn in het talud overgangen opgenomen in de vorm van betonnen trappen, aan één zijde voorzien van een stalen leuning. Het tracé van de waterkering loopt vrijwel evenwijdig aan de bebouwing rond en langs de havenbassins, vanaf het kunstmatig duin in het westen (Bericht 11, februari 1960) via Haven-west, Spuiplein, Grote Kade en Scheldekade tot het dijkvak Breskens-Nummer Eén, dat beschreven is in Bericht 35 (februari 1966). Door de aanleg van de waterkering zijn grote oppervlakten opslagterrein aan de haven verloren gegaan. Ter compensatie van dit verlies is een gedeelte van het westelijk havenbassin gedempt. Daartoe werd tussen de bestaande kadenwanden 75 m nieuwe verankerde stalen damwand geheid. Het afgesloten havengedeelte, dat vooraf was schoongebaggerd, is met behulp van hopper zuigers met Scheldezand gedempt. Het aldus verkregen terrein werd van asfaltwegen voor zien, en voor het overige gedeelte met keien bestraat. De vervallen uitwateringssluis, die uitmondde in het gedempte havengedeelte, is zowel aan de zee- als aan de landzijde afgesloten. Om het haventerrein van de westzijde over de waterkering heen te kunnen bereiken, is tussen het Spuiplein en de Grote Kade een dijkovergang gemaakt op N.A.P. 6,30 m, met opritten met flauwe hellingen, zodat ze bruikbaar zijn voor bietentransporten en dergelijke. Door deze voorziening is een coupure in de waterkering onnodig geworden. Aansluitend op een dijkovergang in het vak Breskens-Nummer Eén is aan de oostzijde v m het hier beschreven dijkgedeelte buitendijk: een asfaltverharding aangebracht die vandatr langs de havens loopt en aansluit op de opr t over het Spuiplein. De bestaande betonweg die liep van de Dorpsstraat over het Spuiple n naar de Grote Kade en de Scheldekade, kwam in het tracé van de waterkering te liggen en moest daarom geheel worden verwijderd en vervangen. In plaats van de betonweg is een klinkerbestrating aange bracht, die van de Dorpsstraat over het Spuiplein loopt, en aansluit op de klinker bestrating van Haven-westzijde. Op de Grote Kade is de klinkerverharding vervangen door asfaltbeton. Deze asfaltweg sluit aan op de betonverharding van de Scheldekade. Aan de kant van de huizen is een rijwielpad aangelegd, en aan de andere kant van de weg is een doorgaande parkeer strook gemaakt. Ten oosten van de beton verharding op de Scheldekade geeft 380 m asfaltverharding aansluiting op de tertiaire weg 39, die gemaakt werd in het kader van de verbetering van het dijkvak Breskens- Nummer Eén. Al deze werkzaamheden, met uitzondering vin de asfaltbetondeklagen, waren vóór het toeristenseizoen 1972 gereed. Door de vele wijzigingen en tracéveranderin gen was het noodzakelijk de kabels en leidi - gen van alle nutsbedrijven over de volle breedte van het werk te verleggen. De N.V. Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij heeft tijdens de uitvoering van het werk gelijktijdig een geheel nieuw en aangepast verplichtingsplan voor de openbare verlich ting uitgevoerd. Ten behoeve van de afwatering is op het 214

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 48