GRIND
de Scheldekade verlaagd aangelegd, zodat
het bovenste gedeelte van de damwand met
de betonkop als borstwering fungeert.
Op acht plaatsen zijn in het talud overgangen
opgenomen in de vorm van betonnen trappen,
aan één zijde voorzien van een stalen leuning.
Het tracé van de waterkering loopt vrijwel
evenwijdig aan de bebouwing rond en langs
de havenbassins, vanaf het kunstmatig duin
in het westen (Bericht 11, februari 1960) via
Haven-west, Spuiplein, Grote Kade en
Scheldekade tot het dijkvak Breskens-Nummer
Eén, dat beschreven is in Bericht 35
(februari 1966).
Door de aanleg van de waterkering zijn grote
oppervlakten opslagterrein aan de haven
verloren gegaan. Ter compensatie van dit
verlies is een gedeelte van het westelijk
havenbassin gedempt. Daartoe werd tussen
de bestaande kadenwanden 75 m nieuwe
verankerde stalen damwand geheid. Het
afgesloten havengedeelte, dat vooraf was
schoongebaggerd, is met behulp van hopper
zuigers met Scheldezand gedempt. Het aldus
verkregen terrein werd van asfaltwegen voor
zien, en voor het overige gedeelte met keien
bestraat. De vervallen uitwateringssluis, die
uitmondde in het gedempte havengedeelte,
is zowel aan de zee- als aan de landzijde
afgesloten. Om het haventerrein van de
westzijde over de waterkering heen te kunnen
bereiken, is tussen het Spuiplein en de Grote
Kade een dijkovergang gemaakt op N.A.P.
6,30 m, met opritten met flauwe hellingen,
zodat ze bruikbaar zijn voor bietentransporten
en dergelijke. Door deze voorziening is een
coupure in de waterkering onnodig geworden.
Aansluitend op een dijkovergang in het vak
Breskens-Nummer Eén is aan de oostzijde v m
het hier beschreven dijkgedeelte buitendijk:
een asfaltverharding aangebracht die vandatr
langs de havens loopt en aansluit op de opr t
over het Spuiplein. De bestaande betonweg
die liep van de Dorpsstraat over het Spuiple n
naar de Grote Kade en de Scheldekade,
kwam in het tracé van de waterkering te
liggen en moest daarom geheel worden
verwijderd en vervangen. In plaats van de
betonweg is een klinkerbestrating aange
bracht, die van de Dorpsstraat over het
Spuiplein loopt, en aansluit op de klinker
bestrating van Haven-westzijde.
Op de Grote Kade is de klinkerverharding
vervangen door asfaltbeton. Deze asfaltweg
sluit aan op de betonverharding van de
Scheldekade. Aan de kant van de huizen is
een rijwielpad aangelegd, en aan de andere
kant van de weg is een doorgaande parkeer
strook gemaakt. Ten oosten van de beton
verharding op de Scheldekade geeft 380 m
asfaltverharding aansluiting op de tertiaire
weg 39, die gemaakt werd in het kader van
de verbetering van het dijkvak Breskens-
Nummer Eén.
Al deze werkzaamheden, met uitzondering vin
de asfaltbetondeklagen, waren vóór het
toeristenseizoen 1972 gereed.
Door de vele wijzigingen en tracéveranderin
gen was het noodzakelijk de kabels en leidi -
gen van alle nutsbedrijven over de volle
breedte van het werk te verleggen. De N.V.
Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij
heeft tijdens de uitvoering van het werk
gelijktijdig een geheel nieuw en aangepast
verplichtingsplan voor de openbare verlich
ting uitgevoerd.
Ten behoeve van de afwatering is op het
214