Produktie en verwerking
van blokkenmatten als
bodembescherming
Bij e laatste grote afsluiting in het Delta
gel ed, die van de Oosterschelde, zullen zeer
grc e hoeveelheden bodembescherming
mc ten worden aangebracht onder betrekke
lijk ongunstige omstandigheden. Omdat de
be nde typen bodemverdediging onder deze
om andigheden niet meer leken te zullen
vo oen, is een nieuw type zinkstuk ont-
wo en met vaste ballast: de blokkenmat.
Ee der werd van deze technische vernieuwing
ko melding gemaakt in Bericht 64 (mei 1973).
Tv e constructieve varianten van de blokken-
m; zijn thans voldoende ontwikkeld om als
bo embescherming te kunnen fungeren. In
be ie gevallen is het basiselement een filter-
do k van polypropeen, al dan niet voorzien
vai een rietmat. Of er een rietmat wordt
to< levoegd hangt af van het filterdoek dat
me gebruikt.
Do k met een gewicht van niet meer dan
75i gram per m2 moet men, om mechanische
be :hadiging tijdens het nastorten te voor-
ko en, wel bedekken met een rietmat. Wordt
da rentegen doek gebruikt van 1210 gram
pe m2, dan kan de rietmat achterwege worden
ge ien. Dit zwaardere doek is namelijk op
zie bestand tegen mechanische beschadi-
gir en. Er is dan ook gekozen voor het zwaar-
de doek.
0: het filterdoek om te vormen tot blokken-
m worden er op regelmatige afstanden voi-
ge een soort roosterwerk kunststofpennen
do gestoken, waarop vervolgens het beton
vo de vaste ballast wordt gestort. Op deze
w e ontstaat een vakverdeling vergelijkbaar
m het roosterwerk van een klassiek zink-
stL Dit garandeert een goede gewichtsver-
de ig van de vaste ballast over het stuk,
te ijl het bovendien verhindert dat een even-
tui extra-bestorting met staal- of lood
slakken zijdelings van het doek glijdt.
De dokken die men op het filterdoek stort,
zijt 17 cm hoog, en hebben een zodanige
br dte en lengte, dat 50% van het filterdoek
me blokken is bezet. Het gewicht van de op
de a wijze aangebrachte vaste ballast be-
dr >.gt 200 kg/m2.
To h wordt de blokkenmat nog nabestort, met
als doel tegen te gaan dat het filterdoek tus
sen de betonblokken bij hoge stroomsnel-
heden en sterke turbulenties gaat klapperen.
Produktie- en zinkmethode
Zoekend naar een rationele methode van fa
bricage en afzinken van een bodembescher
ming van blokkenmatten, heeft men enige tijd
met het idee gespeeld, om de fabricage te
doen plaatsvinden in een drijvende fabriek,
die telkens zou worden verankerd waar de
bodembescherming moest worden neergelegd
en die dan alle werkzaamheden van produktie
en afzinken in combinatie zou kunnen uit
voeren. Toch is die gedachte reeds spoedig
verlaten. De te verwachten produktie is name
lijk te gering om de grote investeringen te
rechtvaardigen. Bovendien kan zo'n fabriek
geen stukken in voorraad maken; bij slecht
weer ligt dus het hele bedrijf stil. Er is der
halve gekozen voor een fabriek op de vaste
wal, zij het onmiddellijk aan de waterkant.
De fabriek is gebouwd aan de werkhaven
Sophiapolder op de Noordbevelandse wal.
Wanneer een blokkenmat in de fabriek in
etappes is opgebouwd, wordt hij vanaf het
werkterrein opgerold op een grote drijvende
cilinder met een lengte van 45,20 m en een
diameter van 10 m. Deze rol wordt met blok
kenmat en al naar de zinkplaats gesleept, en
daar met de uitstekende aseinden gekoppeld
aan een reeds gestelde zinkponton. Vervol
gens wordt aan het einde van de mat een
afzinkbalk bevestigd, die de mat naar de
bodem drukt. Door de zinkponton te verhalen
wordt de cilinder steeds verder afgerold; via
de koppeling is het daarbij mogelijk de rol
aan te drijven of af te remmen.
Het zinkbedrijf wordt minder kwetsbaar wan-
303