Produktie en verwerking van blokkenmatten als bodembescherming Bij e laatste grote afsluiting in het Delta gel ed, die van de Oosterschelde, zullen zeer grc e hoeveelheden bodembescherming mc ten worden aangebracht onder betrekke lijk ongunstige omstandigheden. Omdat de be nde typen bodemverdediging onder deze om andigheden niet meer leken te zullen vo oen, is een nieuw type zinkstuk ont- wo en met vaste ballast: de blokkenmat. Ee der werd van deze technische vernieuwing ko melding gemaakt in Bericht 64 (mei 1973). Tv e constructieve varianten van de blokken- m; zijn thans voldoende ontwikkeld om als bo embescherming te kunnen fungeren. In be ie gevallen is het basiselement een filter- do k van polypropeen, al dan niet voorzien vai een rietmat. Of er een rietmat wordt to< levoegd hangt af van het filterdoek dat me gebruikt. Do k met een gewicht van niet meer dan 75i gram per m2 moet men, om mechanische be :hadiging tijdens het nastorten te voor- ko en, wel bedekken met een rietmat. Wordt da rentegen doek gebruikt van 1210 gram pe m2, dan kan de rietmat achterwege worden ge ien. Dit zwaardere doek is namelijk op zie bestand tegen mechanische beschadi- gir en. Er is dan ook gekozen voor het zwaar- de doek. 0: het filterdoek om te vormen tot blokken- m worden er op regelmatige afstanden voi- ge een soort roosterwerk kunststofpennen do gestoken, waarop vervolgens het beton vo de vaste ballast wordt gestort. Op deze w e ontstaat een vakverdeling vergelijkbaar m het roosterwerk van een klassiek zink- stL Dit garandeert een goede gewichtsver- de ig van de vaste ballast over het stuk, te ijl het bovendien verhindert dat een even- tui extra-bestorting met staal- of lood slakken zijdelings van het doek glijdt. De dokken die men op het filterdoek stort, zijt 17 cm hoog, en hebben een zodanige br dte en lengte, dat 50% van het filterdoek me blokken is bezet. Het gewicht van de op de a wijze aangebrachte vaste ballast be- dr >.gt 200 kg/m2. To h wordt de blokkenmat nog nabestort, met als doel tegen te gaan dat het filterdoek tus sen de betonblokken bij hoge stroomsnel- heden en sterke turbulenties gaat klapperen. Produktie- en zinkmethode Zoekend naar een rationele methode van fa bricage en afzinken van een bodembescher ming van blokkenmatten, heeft men enige tijd met het idee gespeeld, om de fabricage te doen plaatsvinden in een drijvende fabriek, die telkens zou worden verankerd waar de bodembescherming moest worden neergelegd en die dan alle werkzaamheden van produktie en afzinken in combinatie zou kunnen uit voeren. Toch is die gedachte reeds spoedig verlaten. De te verwachten produktie is name lijk te gering om de grote investeringen te rechtvaardigen. Bovendien kan zo'n fabriek geen stukken in voorraad maken; bij slecht weer ligt dus het hele bedrijf stil. Er is der halve gekozen voor een fabriek op de vaste wal, zij het onmiddellijk aan de waterkant. De fabriek is gebouwd aan de werkhaven Sophiapolder op de Noordbevelandse wal. Wanneer een blokkenmat in de fabriek in etappes is opgebouwd, wordt hij vanaf het werkterrein opgerold op een grote drijvende cilinder met een lengte van 45,20 m en een diameter van 10 m. Deze rol wordt met blok kenmat en al naar de zinkplaats gesleept, en daar met de uitstekende aseinden gekoppeld aan een reeds gestelde zinkponton. Vervol gens wordt aan het einde van de mat een afzinkbalk bevestigd, die de mat naar de bodem drukt. Door de zinkponton te verhalen wordt de cilinder steeds verder afgerold; via de koppeling is het daarbij mogelijk de rol aan te drijven of af te remmen. Het zinkbedrijf wordt minder kwetsbaar wan- 303

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 37