De inrichting van de Plaat van Oude Tonge in het Grevelingenmeer Or streeks het midden van september werd de op ;nbare aanbesteding gehouden van de we ken die worden uitgevoerd als eerste fase va de inrichting van de Plaat van Oude Tc ige voor de oeverrecreatie. Deze plaat, wc jrover een gedeelte van de Grevelingendam is angelegd, vormt, voorzover hij aan de m< arzijde van de dam ligt, het enige gebied va behoorlijke omvang dat in het oostelijke de I van de Grevelingen is drooggevallen. Di eerste fase van de werken omvat in hoofd- za k de uitvoering van het grondwerk en van dr oeververdediging; in de tweede fase zullen dt ontsluitingsweg en de overige recreatieve vc irzieningen, zoals parkeerplaatsen en toilet- gs rouwtjes, aan de orde komen. Het gebied ze naar verwachting in het voorjaar van 1975 vc ir het publiek kunnen worden opengesteld; he zal het eerste grote recreatieproject zijn d; door het Rijk binnen het raam van het voor he Grevelingenbekken in het leven geroepen in ardepartementale samenwerkingsprogram- m tot stand wordt gebracht. 0; het eerste gezicht zal het wellicht verwon de ing wekken dat juist het oostelijke deel va het Grevelingenmeer werd uitverkoren vo r het eerste recreatieproject van formaat, te /ijl de recreatietrek toch in hoofdzaak zal zij gericht op het aan de kustzone grenzende w telijke deel. Een viertal motieven heeft ec ter tot deze keuze geleid. In e eerste plaats de overweging dat de Pi at van Oude Tonge zich uitstrekt langs de G velingendam. De autoweg op deze dam m akt deel uit van een verkeersader die m nenteel de belangrijkste wegverbinding vo mt tussen de zuidelijke vleugel van de R dstad en het Grevelingenmeer en de ov rige recreatiegebieden in het middendeel va de Delta. Waar deze verkeersstroom het re eatiegebied bereikt dienen de mogelijk- he en om recreanten op te vangen te worden br ut. Aan het vroegtijdig scheppen van m gelijkheden voor openluchtrecreatie op de P at van Oude Tonge moet daarom grote w irde worden toegekend, k de ligging aan een belangrijke weg hangt se ien dat in toenemende mate reeds spon- ta i recreatief gebruik wordt gemaakt van het gebied, waardoor allerlei onveilige ver keerssituaties ontstaan op de Grevelingendam. Op sommige mooie dagen zijn in de afgelopen zomer reeds 1100 recreanten en 300 auto's geteld op en nabij de Plaat van Oude Tonge. De auto's worden behalve op de plaat zelf ook geparkeerd langs de aan de andere zijde van de autoweg gelegen weg voor langzaam verkeer en steeds meer ook op de bermen van de autoweg zelf. Dit parkeergedrag en ook het daaruit voortvloeiende oversteken van voetgangers, waaronder veel kinderen, veroorzaakt tal van gevaarlijke verkeerssitu aties. Slechts door het nieuwe gebied recht streeks vanaf de autoweg bereikbaar te maken kan in deze situatie op bevredigende wijze worden voorzien. Een tweede argument voor vroegtijdige uit voering van de voorgenomen werken ligt in het feit dat de Plaat van Oude Tonge door zijn geëxponeerde ligging op het noordwesten sterk te lijden heeft van aantasting door golven. De hiermee samenhangende proble matiek kwam reeds uitvoerig ter sprake in Bericht 62 (november 1972). Om te voorkomen dat een deel van het in te richten terrein ver loren gaat is een spoedige verdediging tegen oeverafslag noodzakelijk. Deze oeververdedi ging moet bij voorkeur tot stand worden gebracht in samenhang met de overige in richting van het gebied. Tenslotte is in aanmerking genomen dat in het westelijke deel van het Grevelingenmeer in 1972 door de voltooiing van de Brouwers- dam reeds een nieuwe recreatiezone ter be schikking is gekomen voor enkele duizenden recreanten. Het uitgestrekte strand aan de buitenzijde van de Brouwersdam is bereikbaar via de weg over de buitenberm, die er onmid- 309

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 43