De inrichting van de Plaat
van Oude Tonge
in het Grevelingenmeer
Or streeks het midden van september werd de
op ;nbare aanbesteding gehouden van de
we ken die worden uitgevoerd als eerste fase
va de inrichting van de Plaat van Oude
Tc ige voor de oeverrecreatie. Deze plaat,
wc jrover een gedeelte van de Grevelingendam
is angelegd, vormt, voorzover hij aan de
m< arzijde van de dam ligt, het enige gebied
va behoorlijke omvang dat in het oostelijke
de I van de Grevelingen is drooggevallen.
Di eerste fase van de werken omvat in hoofd-
za k de uitvoering van het grondwerk en van
dr oeververdediging; in de tweede fase zullen
dt ontsluitingsweg en de overige recreatieve
vc irzieningen, zoals parkeerplaatsen en toilet-
gs rouwtjes, aan de orde komen. Het gebied
ze naar verwachting in het voorjaar van 1975
vc ir het publiek kunnen worden opengesteld;
he zal het eerste grote recreatieproject zijn
d; door het Rijk binnen het raam van het voor
he Grevelingenbekken in het leven geroepen
in ardepartementale samenwerkingsprogram-
m tot stand wordt gebracht.
0; het eerste gezicht zal het wellicht verwon
de ing wekken dat juist het oostelijke deel
va het Grevelingenmeer werd uitverkoren
vo r het eerste recreatieproject van formaat,
te /ijl de recreatietrek toch in hoofdzaak zal
zij gericht op het aan de kustzone grenzende
w telijke deel. Een viertal motieven heeft
ec ter tot deze keuze geleid.
In e eerste plaats de overweging dat de
Pi at van Oude Tonge zich uitstrekt langs de
G velingendam. De autoweg op deze dam
m akt deel uit van een verkeersader die
m nenteel de belangrijkste wegverbinding
vo mt tussen de zuidelijke vleugel van de
R dstad en het Grevelingenmeer en de
ov rige recreatiegebieden in het middendeel
va de Delta. Waar deze verkeersstroom het
re eatiegebied bereikt dienen de mogelijk-
he en om recreanten op te vangen te worden
br ut. Aan het vroegtijdig scheppen van
m gelijkheden voor openluchtrecreatie op de
P at van Oude Tonge moet daarom grote
w irde worden toegekend,
k de ligging aan een belangrijke weg hangt
se ien dat in toenemende mate reeds spon-
ta i recreatief gebruik wordt gemaakt van
het gebied, waardoor allerlei onveilige ver
keerssituaties ontstaan op de Grevelingendam.
Op sommige mooie dagen zijn in de afgelopen
zomer reeds 1100 recreanten en 300 auto's
geteld op en nabij de Plaat van Oude Tonge.
De auto's worden behalve op de plaat zelf
ook geparkeerd langs de aan de andere zijde
van de autoweg gelegen weg voor langzaam
verkeer en steeds meer ook op de bermen
van de autoweg zelf. Dit parkeergedrag en
ook het daaruit voortvloeiende oversteken
van voetgangers, waaronder veel kinderen,
veroorzaakt tal van gevaarlijke verkeerssitu
aties. Slechts door het nieuwe gebied recht
streeks vanaf de autoweg bereikbaar te maken
kan in deze situatie op bevredigende wijze
worden voorzien.
Een tweede argument voor vroegtijdige uit
voering van de voorgenomen werken ligt in
het feit dat de Plaat van Oude Tonge door zijn
geëxponeerde ligging op het noordwesten
sterk te lijden heeft van aantasting door
golven. De hiermee samenhangende proble
matiek kwam reeds uitvoerig ter sprake in
Bericht 62 (november 1972). Om te voorkomen
dat een deel van het in te richten terrein ver
loren gaat is een spoedige verdediging tegen
oeverafslag noodzakelijk. Deze oeververdedi
ging moet bij voorkeur tot stand worden
gebracht in samenhang met de overige in
richting van het gebied.
Tenslotte is in aanmerking genomen dat in
het westelijke deel van het Grevelingenmeer
in 1972 door de voltooiing van de Brouwers-
dam reeds een nieuwe recreatiezone ter be
schikking is gekomen voor enkele duizenden
recreanten. Het uitgestrekte strand aan de
buitenzijde van de Brouwersdam is bereikbaar
via de weg over de buitenberm, die er onmid-
309