Fig. 3 (links en rechts). Dwars profielen A, B en C van fig. 2 DWARSPROFIEL B GECREOSOTEERDE GROVE DENNEN PALEN GROFGRIND 7- 20 c GREVELINGENBEKKEN DWARSPROFIEL C B noordwesterstorm moet in dit deel van het G evelingenmeer met een opwaaiing van 30 ei rekening worden gehouden. De hoogte Vc de oeververbindingen is daarop afge- st md. Bij de grinddammen is aan de Greve- lii genzijde een helling van 1 :7 aangehouden. B kt deze helling voor het te gebruiken grind 7 0 cm bij de te verwachten golfaanval niet vi doende te zijn, dan kan na enige jaren op d dan verlaagde grinddam een rug van lichte Si rtsteen worden aangebracht. In het centrale d el en in de mond van de baai zijn de b nenzijde van de grinddam en de openingen d arin door palen gemarkeerd, ten gerieve v; i baders en zwemmers. A n de oostzijde van de baai zijn beperkte v jrzieningen getroffen voor de watersport, ir de vorm van een aanlegsteiger met een n tige lengte van 40 m, die tevens dienst kan d en als zwemsteiger en als vissteiger. De g nddam aan de oostzijde van de baai zal te wille van de bereikbaarheid van de steiger vi ïaf de landzijde zo vlak mogelijk worden a .ewerkt en worden gepenetreerd met asfalt- e ulsiebeton. Het voor de ophoging van de p at benodigde zand kan deels worden ont- le nd aan de baai en de vooroever, en overi- g is aan een zandwinplaats in de omgeving. V nwege het toekomstige autosnelwegkarakter v i de weg over de Grevelingendam moet de o tsluiting van het gebied worden gecombi- n erd met de bestaande ontsluitingsweg van h t meer oostelijk gelegen segmentvormige o verterrein. Beide gebieden hebben een b 'rekkelijk geringe breedte, zodat kan wor- d n volstaan met een doorgaande langsont- s Hing. Thans heeft de autoweg op het punt v ar het bestaande segment aansluit op het nieuwe project een gelijkvloerse verbinding met de weg voor langzaam verkeer, met daar aan gelegen een wegrestaurant en het seg mentvormige recreatieterrein. Ter plaatse van deze kruising heeft de hoofdweg twee rij banen. De nieuwe ontsluitingsweg van de Plaat van Oude Tonge is nu ontworpen als voortzetting van de bestaande weg op het segment. Daarmee zou dan tevens voorzien zijn in de aansluiting van het nieuwe gebied op de autoweg en op de parallelweg aan de andere zijde. De vraag rijst evenwel of het, gezien de toeneming van het verkeer over de Grevelingendam, verantwoord is de gelijk vloerse kruising te handhaven wanneer aan het bestaande recreatiegebied een nieuw en attractief element wordt toegevoegd. In het ontwerp van de tweede fase van het project, de ontsluiting van het gebied en de aanslui ting op de autoweg, is er daarom voorshands van uitgegaan dat het gewenst zal zijn de bestaande kruising op te heffen en te ver vangen door een gedeeltelijk ongelijkvloers knooppunt. Wanneer dit ongelijkvloerse knooppunt wordt uitgevoerd, moet tegelijk het overige deel van de autosnelweg op de Grevelingendam wor den verdubbeld. De ondertunneling van deze weg, alsmede het zuidelijk paar spruitwegen van het knooppunt, vereisen een plaatselijke omlegging van de weg voor langzaam verkeer en van het waterkerende gedeelte van de Grevelingendam in zuidelijke richting. De plaats van het knooppunt wordt in hoge mate bepaald door het bestaande wegrestaurant en moet voorts worden afgestemd op de hoofdontsluiting van het aan de andere zijde van de Grevelingendam gelegen deel van de Plaat van Oude Tonge, dat nu nog door het 313

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 47