Fig. 3 (links en rechts). Dwars
profielen A, B en C van fig. 2
DWARSPROFIEL B
GECREOSOTEERDE GROVE DENNEN PALEN
GROFGRIND 7- 20 c
GREVELINGENBEKKEN
DWARSPROFIEL C
B noordwesterstorm moet in dit deel van het
G evelingenmeer met een opwaaiing van 30
ei rekening worden gehouden. De hoogte
Vc de oeververbindingen is daarop afge-
st md. Bij de grinddammen is aan de Greve-
lii genzijde een helling van 1 :7 aangehouden.
B kt deze helling voor het te gebruiken grind
7 0 cm bij de te verwachten golfaanval niet
vi doende te zijn, dan kan na enige jaren op
d dan verlaagde grinddam een rug van lichte
Si rtsteen worden aangebracht. In het centrale
d el en in de mond van de baai zijn de
b nenzijde van de grinddam en de openingen
d arin door palen gemarkeerd, ten gerieve
v; i baders en zwemmers.
A n de oostzijde van de baai zijn beperkte
v jrzieningen getroffen voor de watersport,
ir de vorm van een aanlegsteiger met een
n tige lengte van 40 m, die tevens dienst kan
d en als zwemsteiger en als vissteiger. De
g nddam aan de oostzijde van de baai zal
te wille van de bereikbaarheid van de steiger
vi ïaf de landzijde zo vlak mogelijk worden
a .ewerkt en worden gepenetreerd met asfalt-
e ulsiebeton. Het voor de ophoging van de
p at benodigde zand kan deels worden ont-
le nd aan de baai en de vooroever, en overi-
g is aan een zandwinplaats in de omgeving.
V nwege het toekomstige autosnelwegkarakter
v i de weg over de Grevelingendam moet de
o tsluiting van het gebied worden gecombi-
n erd met de bestaande ontsluitingsweg van
h t meer oostelijk gelegen segmentvormige
o verterrein. Beide gebieden hebben een
b 'rekkelijk geringe breedte, zodat kan wor-
d n volstaan met een doorgaande langsont-
s Hing. Thans heeft de autoweg op het punt
v ar het bestaande segment aansluit op het
nieuwe project een gelijkvloerse verbinding
met de weg voor langzaam verkeer, met daar
aan gelegen een wegrestaurant en het seg
mentvormige recreatieterrein. Ter plaatse van
deze kruising heeft de hoofdweg twee rij
banen. De nieuwe ontsluitingsweg van de
Plaat van Oude Tonge is nu ontworpen als
voortzetting van de bestaande weg op het
segment. Daarmee zou dan tevens voorzien
zijn in de aansluiting van het nieuwe gebied
op de autoweg en op de parallelweg aan de
andere zijde. De vraag rijst evenwel of het,
gezien de toeneming van het verkeer over de
Grevelingendam, verantwoord is de gelijk
vloerse kruising te handhaven wanneer aan
het bestaande recreatiegebied een nieuw en
attractief element wordt toegevoegd. In het
ontwerp van de tweede fase van het project,
de ontsluiting van het gebied en de aanslui
ting op de autoweg, is er daarom voorshands
van uitgegaan dat het gewenst zal zijn de
bestaande kruising op te heffen en te ver
vangen door een gedeeltelijk ongelijkvloers
knooppunt.
Wanneer dit ongelijkvloerse knooppunt wordt
uitgevoerd, moet tegelijk het overige deel van
de autosnelweg op de Grevelingendam wor
den verdubbeld. De ondertunneling van deze
weg, alsmede het zuidelijk paar spruitwegen
van het knooppunt, vereisen een plaatselijke
omlegging van de weg voor langzaam verkeer
en van het waterkerende gedeelte van de
Grevelingendam in zuidelijke richting. De
plaats van het knooppunt wordt in hoge mate
bepaald door het bestaande wegrestaurant
en moet voorts worden afgestemd op de
hoofdontsluiting van het aan de andere zijde
van de Grevelingendam gelegen deel van de
Plaat van Oude Tonge, dat nu nog door het
313