Vorderingen
1 juli - 1 oktober 1973
A. De werken van het Deltaplan
Volkerak
Sluisbouw
De verlenging van de bestaande
overbrugging van het schut-
sluizencomplex is bijna gereed.
Geheel volgens de planning zal
het nieuwe gedeelte van de brug
in de loop van november in
gebruik genomen kunnen wor
den; de baileybruggen kunnen
daarna worden gedemonteerd.
De verwijdering van de bailey
bruggen is tevens noodzakelijk
om de fuikmoten van de derde
schutsluis te kunnen maken.
Van de derde sluis is de schut-
kolk tussen de hoofden gereed
gekomen. Het bovenhoofd is in
een vergevorderd stadium van
uitvoering. Binnenkort zal be
gonnen worden aan één van de
moeilijkste onderdelen van het
werk: het maken van de keer-
wanden aan de uiteinden van
de derde schutsluis, aansluit-
tend op die van de tweede
schutsluis.
Aan de inlaatsluis is in de ver
slagperiode niet veel gedaan;
voortgegaan werd met het
maken van de vloeren van de
vleugelwanden voor de inlaat
sluis en met het aanbrengen
van trilpalen voor de stortebed-
vloeren tussen de pijlers van
de inlaatsluis.
In de verslagperiode zijn in een
vlot tempo acht vloermoten voor
de jachtensluis gestort. De
wapening van de eerste wand is
aangebracht; de wand zelf zal
spoedig worden gestort.
De bouw van pijlers en het
maken van voorgespannen lig
gers voor de overbrugging van
de inlaatsluis werd voortgezet.
Eén van de pijlers is thans
gereed.
Daar in 1974 zal worden begon
nen met de uitbreiding van de
noordelijke voorhaven, worden
thans de ter plaatse aanwezige
bomen gerooid.
Oosterschelde
In de havens van de werkeilan-
den Noordland en Roggenplaat
werden fosforslakken en staal-
slakken aangevoerd, die of
rechtstreeks werden verwerkt
of in depot opgeslagen.
In de werkhavens Sophiapolder
en Schelphoek werd rijshout en
filterdoek aangevoerd voor
het vervaardigen van zink-
stukken.
Het zandperswerk voor het
werkterrein op Schouwen werd
voortgezet en is inmiddels vol
tooid. Half september werden
de win- en de perszuiger van
het werk afgevoerd. Ten be
hoeve van de toegangsweg tot
het terrein werd langs de in-
iaagdijk een ophoging gemaakt
van zand. Het onderprofiel daar
van werd afgewerkt en een be
gin werd gemaakt met het
aanbrengen van klei in de be
kledingen.
Voor de verbreding van de
Cauersweg werd een cunet
ontgraven en met zand aan
gevuld.
Op de wegverbreding, de toe
gangsweg naar het terrein en
de weg op het terrein werd een
asfaltverharding aangebracht.
De betonfabriek op het haven
terrein van de werkhaven
Sophiapolder nadert zijn vol
tooiing. In deze fabriek zullen
zinkstukken met vaste beton-
ballast worden vervaardigd
volgens een procédé dat elders
in dit Bericht wordt beschreven.
In de maand oktober zal de
fabriek proefdraaien, dan zal
ook een begin worden gemaakt
met het leggen van de aldaar
gefabriceerde zinkstukken rr:et
afmetingen van 200 x 30 m.
De ponton voor het leggen v< n
de stukken is aangevoerd.
In de loop van september we d
het asfaltschip 'Jan Heymans
aangevoerd in de werkhaven
Schelphoek. Dit schip is inmd-
dels aangepast en gereedge
maakt voor zijn nieuwe taak:
het leggen van steen-asfalt-
matten.
Het gedeelte van de bodemb -
scherming in de Roompot da
bestaat uit zooistukken afges ort
met fosforslakken, kwam nag 5-
noeg gereed.
In de sluitgaten Hammen en
Schaar van Roggenplaat werden
kraagstukken en zooistukken
afgezonken.
De werkzaamheden aan de
bouwput van de sluis in het
werkeiland Noordland vonde
normaal voortgang.
In deze periode werd 250 000 m3
zand door de cutterzuiger
Beverwijk 54 uit de bouwput
ontgraven. Het uitkomende z nd
werd grotendeels in de weste
lijke ringdijk met opslagterre n
verwerkt.
De taludverdediging van de v es-
telijke ringdijk bestaat tot
N.A.P. 4 m uit gepenetree de
stortsteen; dit gedeelte kwan
gereed.
Met de verdediging van N.A.I
4 m tot N.A.P. 9 m, dat :al
bestaan uit asfaltbeton, werd
eind september een aanvang
gemaakt.
Als begin van de aanleg van Ie
oostelijke ringdijk werd een
mijnsteenkade geklapt met be
hulp van splijtbakken.
De palen, bestemd voor de
pylonen van de kabelbanen in
de sluitgaten, werden in gedi el-
ten te Dintelmond aangevoer I.
Daar is men nog steeds bezie
ze aan elkaar te lassen.
Op 10 september 1973 werd het
hefeiland voor het plaatsen v in
de pylonen aangevoerd, en ge-
steld in het sluitgat de Hammrn.
In deze periode werden twee
palen in de Hammen geheid.
Negen van de twaalf torens d e
op de ingeheide palen moetei
worden gelast, werden in deze
periode te Dintelmond aange
voerd. Om uitschuringen naa. t
de pylonen te voorkomen, wer
den ter plaatse bestortingen aan
gebracht.
324