Vorderingen 1 juli - 1 oktober 1973 A. De werken van het Deltaplan Volkerak Sluisbouw De verlenging van de bestaande overbrugging van het schut- sluizencomplex is bijna gereed. Geheel volgens de planning zal het nieuwe gedeelte van de brug in de loop van november in gebruik genomen kunnen wor den; de baileybruggen kunnen daarna worden gedemonteerd. De verwijdering van de bailey bruggen is tevens noodzakelijk om de fuikmoten van de derde schutsluis te kunnen maken. Van de derde sluis is de schut- kolk tussen de hoofden gereed gekomen. Het bovenhoofd is in een vergevorderd stadium van uitvoering. Binnenkort zal be gonnen worden aan één van de moeilijkste onderdelen van het werk: het maken van de keer- wanden aan de uiteinden van de derde schutsluis, aansluit- tend op die van de tweede schutsluis. Aan de inlaatsluis is in de ver slagperiode niet veel gedaan; voortgegaan werd met het maken van de vloeren van de vleugelwanden voor de inlaat sluis en met het aanbrengen van trilpalen voor de stortebed- vloeren tussen de pijlers van de inlaatsluis. In de verslagperiode zijn in een vlot tempo acht vloermoten voor de jachtensluis gestort. De wapening van de eerste wand is aangebracht; de wand zelf zal spoedig worden gestort. De bouw van pijlers en het maken van voorgespannen lig gers voor de overbrugging van de inlaatsluis werd voortgezet. Eén van de pijlers is thans gereed. Daar in 1974 zal worden begon nen met de uitbreiding van de noordelijke voorhaven, worden thans de ter plaatse aanwezige bomen gerooid. Oosterschelde In de havens van de werkeilan- den Noordland en Roggenplaat werden fosforslakken en staal- slakken aangevoerd, die of rechtstreeks werden verwerkt of in depot opgeslagen. In de werkhavens Sophiapolder en Schelphoek werd rijshout en filterdoek aangevoerd voor het vervaardigen van zink- stukken. Het zandperswerk voor het werkterrein op Schouwen werd voortgezet en is inmiddels vol tooid. Half september werden de win- en de perszuiger van het werk afgevoerd. Ten be hoeve van de toegangsweg tot het terrein werd langs de in- iaagdijk een ophoging gemaakt van zand. Het onderprofiel daar van werd afgewerkt en een be gin werd gemaakt met het aanbrengen van klei in de be kledingen. Voor de verbreding van de Cauersweg werd een cunet ontgraven en met zand aan gevuld. Op de wegverbreding, de toe gangsweg naar het terrein en de weg op het terrein werd een asfaltverharding aangebracht. De betonfabriek op het haven terrein van de werkhaven Sophiapolder nadert zijn vol tooiing. In deze fabriek zullen zinkstukken met vaste beton- ballast worden vervaardigd volgens een procédé dat elders in dit Bericht wordt beschreven. In de maand oktober zal de fabriek proefdraaien, dan zal ook een begin worden gemaakt met het leggen van de aldaar gefabriceerde zinkstukken rr:et afmetingen van 200 x 30 m. De ponton voor het leggen v< n de stukken is aangevoerd. In de loop van september we d het asfaltschip 'Jan Heymans aangevoerd in de werkhaven Schelphoek. Dit schip is inmd- dels aangepast en gereedge maakt voor zijn nieuwe taak: het leggen van steen-asfalt- matten. Het gedeelte van de bodemb - scherming in de Roompot da bestaat uit zooistukken afges ort met fosforslakken, kwam nag 5- noeg gereed. In de sluitgaten Hammen en Schaar van Roggenplaat werden kraagstukken en zooistukken afgezonken. De werkzaamheden aan de bouwput van de sluis in het werkeiland Noordland vonde normaal voortgang. In deze periode werd 250 000 m3 zand door de cutterzuiger Beverwijk 54 uit de bouwput ontgraven. Het uitkomende z nd werd grotendeels in de weste lijke ringdijk met opslagterre n verwerkt. De taludverdediging van de v es- telijke ringdijk bestaat tot N.A.P. 4 m uit gepenetree de stortsteen; dit gedeelte kwan gereed. Met de verdediging van N.A.I 4 m tot N.A.P. 9 m, dat :al bestaan uit asfaltbeton, werd eind september een aanvang gemaakt. Als begin van de aanleg van Ie oostelijke ringdijk werd een mijnsteenkade geklapt met be hulp van splijtbakken. De palen, bestemd voor de pylonen van de kabelbanen in de sluitgaten, werden in gedi el- ten te Dintelmond aangevoer I. Daar is men nog steeds bezie ze aan elkaar te lassen. Op 10 september 1973 werd het hefeiland voor het plaatsen v in de pylonen aangevoerd, en ge- steld in het sluitgat de Hammrn. In deze periode werden twee palen in de Hammen geheid. Negen van de twaalf torens d e op de ingeheide palen moetei worden gelast, werden in deze periode te Dintelmond aange voerd. Om uitschuringen naa. t de pylonen te voorkomen, wer den ter plaatse bestortingen aan gebracht. 324

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1973 | | pagina 58