2 keren herhaald. Uit de waarnemingen bleek dat bij vloedvervallen geen trillingen optraden. Bij ebvervallen werden in de schuif aan de zeezijde soms meetbare, maar kleine trillin gen geconstateerd wanneer hij tussen de 2 en 3,5 m was geheven. De versnellingsam plitudes waren nooit groter dan 0,05 m/s2. Tijdens de metingen van 1970 en 1972 ver toonde ook de schuif aan de rivierzijde bij ebverval en heffing tot 2 a 3,5 m soms duidelijk waarneembare trillingen. De ampli tude liep daar op tot 0,2 m/s2. De trillings beweging was daarbij meestal symmetrisch, dat wil zeggen dat de schuif horizontaal bleef en in zijn geheel, verend in zijn hefwerken, op en neer bewoog. De beweging had een frequentie van 2,3 Hz. Soms trad echter ook een zogenaamde keersymmetrische tri 11 ings- vorm op, met een frequentie van 3,5 Hz. Bij deze trilling bewoog het midden van de schuif niet, maar bewogen de beide uiteinden bij de hefwerken in tegenfase, dus steeds in tegen overgestelde richting, zodat er enigszins aan de schuif gewrongen werd. Tijdens de korte meting van 22 oktober 1973 traden dezelfde verschijnselen op. Maar bovendien nam men nu, in een situatie waarbij al veel vaker was gemeten - een opening van 3,5 m en een verval van 1m - onverwachte trillingen waar, met een ver snellingsamplitude van 0,35 m/s2, bijna twee maal zo groot als tot dan toe ooit was ge meten. De amplitude van de krachtsvariatie per hefwerk bedroeg daardoor ca. 100 kN, wat geen aanleiding geeft tot ongerustheid, maar wei tot nieuwsgierigheid naar dit grillige verschijnsel. Afgezien hiervan zullen er nog trillingsmetin gen worden uitgevoerd bij grote ebvervallen Fig. 2. Registratie van de kracht in een hefwerk (boven) en de tangentiële versnelling van de rivierschuit, nadat de schuifopening juist op 3,5 m is gebracht. Het ebverval bedraagt 1 m; storm van 22 oktober 1973 van 1,5 m of meer. Daartoe moet echter op bijzondere weers- en getijomstandigheden worden gewacht. Golfklapmetingen Het ontwerp van de schuiven is voor het belangrijkste deel bepaald door de te ver wachten golfaanval. De grootste belastingen zijn te verwachten van golfklappen. Een golf klap kan optreden wanneer het voorfront vat een zeer steile golf geheel of gedeeltelijk evenwijdig met de voorkant van een schuif op die schuif aankomt. Het water heeft dan als het ware een sterk verminderde ontsnap pingsmogelijkheid in zijdelingse en opwaart; f richting, waardoor in korte tijd een hoge dru t wordt opgebouwd. Plaatselijk loopt de druk daarbij in één honderdste tot een tiende seconde op tot ho h 346

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 24