2
keren herhaald. Uit de waarnemingen bleek
dat bij vloedvervallen geen trillingen optraden.
Bij ebvervallen werden in de schuif aan de
zeezijde soms meetbare, maar kleine trillin
gen geconstateerd wanneer hij tussen de
2 en 3,5 m was geheven. De versnellingsam
plitudes waren nooit groter dan 0,05 m/s2.
Tijdens de metingen van 1970 en 1972 ver
toonde ook de schuif aan de rivierzijde bij
ebverval en heffing tot 2 a 3,5 m soms
duidelijk waarneembare trillingen. De ampli
tude liep daar op tot 0,2 m/s2. De trillings
beweging was daarbij meestal symmetrisch,
dat wil zeggen dat de schuif horizontaal bleef
en in zijn geheel, verend in zijn hefwerken,
op en neer bewoog. De beweging had een
frequentie van 2,3 Hz. Soms trad echter ook
een zogenaamde keersymmetrische tri 11 ings-
vorm op, met een frequentie van 3,5 Hz. Bij
deze trilling bewoog het midden van de schuif
niet, maar bewogen de beide uiteinden bij de
hefwerken in tegenfase, dus steeds in tegen
overgestelde richting, zodat er enigszins aan
de schuif gewrongen werd.
Tijdens de korte meting van 22 oktober 1973
traden dezelfde verschijnselen op. Maar
bovendien nam men nu, in een situatie
waarbij al veel vaker was gemeten - een
opening van 3,5 m en een verval van 1m -
onverwachte trillingen waar, met een ver
snellingsamplitude van 0,35 m/s2, bijna twee
maal zo groot als tot dan toe ooit was ge
meten. De amplitude van de krachtsvariatie
per hefwerk bedroeg daardoor ca. 100 kN,
wat geen aanleiding geeft tot ongerustheid,
maar wei tot nieuwsgierigheid naar dit grillige
verschijnsel.
Afgezien hiervan zullen er nog trillingsmetin
gen worden uitgevoerd bij grote ebvervallen
Fig. 2. Registratie van de
kracht in een hefwerk (boven)
en de tangentiële versnelling
van de rivierschuit, nadat de
schuifopening juist op 3,5 m
is gebracht. Het ebverval
bedraagt 1 m; storm van 22
oktober 1973
van 1,5 m of meer. Daartoe moet echter op
bijzondere weers- en getijomstandigheden
worden gewacht.
Golfklapmetingen
Het ontwerp van de schuiven is voor het
belangrijkste deel bepaald door de te ver
wachten golfaanval. De grootste belastingen
zijn te verwachten van golfklappen. Een golf
klap kan optreden wanneer het voorfront vat
een zeer steile golf geheel of gedeeltelijk
evenwijdig met de voorkant van een schuif
op die schuif aankomt. Het water heeft dan
als het ware een sterk verminderde ontsnap
pingsmogelijkheid in zijdelingse en opwaart; f
richting, waardoor in korte tijd een hoge dru t
wordt opgebouwd.
Plaatselijk loopt de druk daarbij in één
honderdste tot een tiende seconde op tot ho h
346