De steenasfaltmatten zouden ook wel in een
nieuwe fabriek op de vaste wal kunnen wor
den gemaakt, bijvoorbeeld op het haven
terrein van de werkhaven Schelphoek, en ook
kunnen worden gelegd met een speciaal
daarvoor ontworpen vaartuig. Daarmede zou
echter de 'Jan Heymans', het werkvaartuig
van de B.V, Bitumarin dat zulke uitstekende
diensten heeft bewezen bij het aanbrengen
van gesloten bodembeschermingen van asfalt-
mastiek bij de afsluiting van het Brouwers-
havense Gat en het Haringvliet, buiten
gebruik komen; mede in verband met de
contractuele verplichtingen tussen het Rijk
en de aannemer zou dat niet wenselijk zijn.
Op grond van onder meer economische
beschouwingen en de overweging dat een
drijvende zinkstukkenfabriek die ook de
stukken afzinkt, desnoods ook nog als reserve
zou kunnen invallen in het sluitgat Roompot,
is besloten de 'Jan Heymans' daartoe om te
bouwen. Deze beslissing lag des te meer voor
de hand omdat aan dit schip nadat het in
1971 in de haven van het werkeiland Noord-
land was gekapseisd, toch grote restauratie
werkzaamheden zouden moeten geschieden;
bovendien zou het om als asfaltschip een
grotere werkdiepte met de stortpijp te ver
krijgen, in elk geval moeten worden verbreed.
Deze verbreding van het casco die in verband
met de doorvaart door sluizen beperkt moest
blijven tot 23,80 m, maakt het tevens mogelijk
om zinkstukken te fabriceren met een breedte
van 17 m, waardoor het aantal overlappen in
de bodembeschermingen beperkt kan blijven.
Constructie van de steenasfaltmatten
De 17 m brede matten, die in lengte zullen
variëren van 150 tot 200 m worden samen
gesteld van steenasfalt, dat met een dikte
van 12 cm in twee lagen op polypropeen-
filterdoek wordt aangebracht. De maaswijdte
van het filterdoek is afgestemd op een als
gemiddelde voor het zand in de Ooster-
schelde aangenomen korreldiameter van 150
micron. De matten zijn aan de kopranden
verzwaard met betonblokken, zodat de rande i
van de bezinking de te verwachten bodem
verdiepingen zullen kunnen volgen. Per rand
zijn twee blokken 13 cm minder hoog ge
maakt dan de andere, zulks met het oog op
de overlap van het ene stuk op het andere.
Het gewicht van de randverzwaringen be
draagt 810 kg per meter, dat is totaal 5,6 ton
per randverzwaring over de gehele breedte
van het stuk. Omdat de matten tijdens het
produktieproces worden voortgetrokken en
Fig. 1. Overzicht van de
sluitingswerkzaamheden in de
Oosterschelde
Fig. 2. Dwarsprofiel van de
Oosterscheldedam, met daarin
de beteugelingsdam
er ook tijdens het leggen trekkrachten op
worden uitgeoefend, zijn zij voorzien van
18 trekkabels en een wapening van gaas. De
diameter van de kabels wordt aangepast aan
de trekkrachten die op het stuk worden uit
geoefend, en deze krachten zijn op hun beur
afhankelijk van de diepte van de bodem
waarop de stukken moeten worden gelegd.
De kabels zijn met klemmen aan de wapenin
verbonden. Voor de verbinding van filterdoek
betonblokken en trekkabels zorgt een ge
borgde constructie van stalen pijpen in de
zomen van het om de betonblokken geslager
filterdoek en in de draadlussen die bevestigc
zijn aan de staaldraden. De straaldraden zijn
aan beide zijden van de matten van lussen
voorzien, voor de bevestiging van de staart-
balk en de zinkbalk, die tijdens het leggen
van de matten op de bodem nodig zijn.
364