De nrichting van de Jan Heymans
Orr Jat de Jan Heymans tot 220 m lange zink-
stu! ken moet fabriceren, en ze bovendien
oo nog moet uitleggen is het bestaande
ca o verlengd, en wel met 27,60 m.
De ifmetingen van het schip zijn zo gewijzigd,
da de stabiliteit nu voldoende is om de ver
eis e nauwkeurigheid bij het leggen van de
str ken onder normale werkomstandigheden
te aranderen. Deze nauwkeurigheid is ge-
de rieerd als een toegelaten speling op de
bo em van 1 m, bij golven van 50 cm hoogte
en en periode van 4 seconden en bij stroom-
sn heden tot 1 m per seconde. De hoofd-
afi etingen van het schip zijn thans ten
ge olge van de verbouwing: lengte 97,20 m,
br> edte 23,30 m en holte 5,15 m.
De werkdiepgang, die onder meer afhankelijk
steenasfalt per uur en die bestaat uit een
overslagkraan met een hijsbereik van 10 ton
op 18 m, vier silo's voor de opslag van 150 ton
zand en 150 ton steenslag, twee droog-
trommels, twee warme ladders voor het
drogen van respectievelijk het zand en de
steenslag, twee roerketels met een inhoud
van respectievelijk 25 ton en 50 ton voor de
opslag van het menggietasfalt, en een lift voor
het transport van het menggietasfalt vanuit de
onderste roerketel naar de hooggeplaatste
menginstallatie. De andere zijde van het dek
wordt in beslag genomen door een installatie
voor de vervaardiging van steenasfaltmatten.
Ze bestaat uit een horizontaal produktieplat-
form dat als een hellingzate afloopt naar de
matrol aan de voorzijde van het schip, en uit
twee transportbakken die het steenasfalt langs
respectievelijk ter bakboord- en stuurboord-
BODEMBESCHERMING
200 300 400 500 600
is an de hoeveelheid ballast in de ballast-
tai ks en de op het schip opgeslagen bouw-
m, erialen, bedraagt gemiddeld 2,50 m. In
he casco zijn een aantal droge tanks ge-
pl 1st, alsmede diverse tanks voor de opslag
va zout-waterballast en voor drinkwater;
vo ts vindt men er twee bitumentanks voor
de jpslag van totaal 300 ton bitumen, twee
vu toftanks voor totaal 340 ton vulstof, vijf
br idstoftanks voor 40 ton gasolie en 120 ton
stc jkolie, drie machinekamers en ruimten
vo de elektrische en hydraulische instal-
lat s, verwarming, compressoren en berging.
He casco bergt daarnaast ook nog 13 man-
scl ippenverblijven waarin totaal 24 personen
ku ien overnachten.
Bo1 andeks staat op de ene helft van het schip
de sfaltproduktie-installatie opgesteld, die
eei capaciteit heeft van ten minste 250 ton
700 800 900 1000 1100 1200 m
zijde van het schip aangebrachte railbanen
vervoeren van de menginstallatie naar twee
steenasfalt-verdeelwagens, die zich over twee
traversen dwarsscheeps boven het produktie-
platform kunnen verplaatsen. Boven het
produktieplatform zijn voorts haspels met
filterdoek geplaatst en nietmachines die de
banen van het filterdoek moeten verbinden
tot de vereiste breedte van 17 m, een haspel
voor het afwikkelen van het 16,60 m brede
wapeningsgaas en twee voorraadhaspels voor
wapeningsgaas, ondersteuningen voor het
afleggen van lege haspels, vier boven elkaar
geplaatste rekken voor de berging van de
betonblokken die nodig zijn voor de rand-
verzwaringen van de steenasfaltmatten, een
spijkerrol die remkracht op het zinkstuk moet
leveren tijdens het oprollen van de steen-
asfaltmat op de matrol via het aflopende
365