p oduktie-platform en een geperforeerde buis
v or de waterkoeling van de warme steen-
a faltmat, alvorens zij wordt opgerold. Boven
h t produktieplatform is langsscheeps een
k aanbaan met loopbordessen aangebracht,
v aarover een traverse kan bewegen die op
h ar beurt weer is voorzien van een vaste en
e >n verrijdbare bovenlooptakel, beide met een
h fvermogen van 16 ton. In de taatsen aan de
o en van het casco aan het vooreinde van het
s hip is de matrol - die 17,10 lang is en een
d ameter heeft van 8 m - opgelegd. De
t weging van de rol en daarmede ook het op-
e i afspoelen van de steenasfaltmat geschiedt
rt et aan weerszijden van de rol op het casco
c plaatste hydraulische vijzels met elk een
ti ikvermogen van 250 ton. De rol wordt lang-
z am rondgewenteld door afwisselende wer-
k ig van deze vijzels op de rol.
B rvendeks vindt men ook het centrale be-
d aningshuis, de keuken en de messroom,
e n laboratorium, was- en magazijnruimten
e nog een vulstoftank voor 300 ton vulstof.
C a het dek zijn zes verhaallieren geplaatst,
d ie op het achterdek voor het hekanker en
tv ee achter-zijankers en drie op het voordek
v or het boeganker en twee voor-zijankers;
0 - het achterdek staat verder een drietrom-
n ellier en op het voordek een viertrommel-
li r (met twee reservetrommels), van waaruit
d manipulaties met de zinkbalk tijdens het
It jgen van de steenasfaltmat worden ge-
r geld.
D elektrische energie wordt geleverd door
d.ie hoofddiesels van 660 pk, waarop gene-
r, :oren van 550 KVA zijn aangesloten, een
d esel van 248 pk met een aansluitende
g nerator van 220 KVA en een diesel van
1 5 pk, met erop aangesloten een generator
v n 87,5 KVA.
V jor de vereiste nauwkeurige plaatsbepaling
ii de dwarsrichting van het schip maakt men
g bruik van een elektromagnetisch systeem
et Tellurosysteem 1200, zie Bericht 41,
s gustus 1967, pag. 35 en 36) en van het
g rokompas. Voor de plaatsbepaling in langs-
r hting oriënteert men zich op aan de wal
s aande richtbakens.
Vanuit het midscheeps geplaatste bedienings-
h is worden de verschillende op het schip
a nwezige installaties, zoals de ankerlieren,
d asfaltinstallatie, de transport- en verwer-
k gsinstallatie en de vijzels voor de rotatie
v a de matrol centraal bediend. In dit bedie-
n igshuis kunnen de activiteiten op het schip
vi irden gevolgd op de monitor van het ge-
s aten televisiecircuit, dat op het vaartuig is
a ngebracht en waarvan de camera's op de
n eest strategische punten zijn opgesteld.
Ook kan in het bedieningshuis de zink-
manoeuvre worden geregistreerd, waarvan de
gegevens worden opgenomen door een echo-
peilinstallatie die beweegbaar in de onder
zijde van het schip is aangebracht.
De ombouw van de Jan Heymans is overigens
zodanig uitgevoerd dat het schip in de be
perkte tijd van ongeveer twee weken weer
voor zijn oorspronkelijke functie - het aan
brengen van gesloten bodembeschermingen
van asfaltmastiek door een stortpijp naar de
bodem - kan worden ingericht.
Vervaardiging van de steenasfaltmatten
Voor de vervaardiging van de matten is een
gedetailleerd draaiboek opgesteld. Het zou te
ver voeren hier op alle details nader in te
gaan, maar de hoofdlijnen van het produktie-
verloop willen we toch graag met u volgen.
De vervaardiging van de matten zal geschie
den terwijl het schip in het sluitgat voor anker
ligt. Zand en steenslag worden dan vanuit de
aangelegde depots op het haventerrein van
de werkhaven Schelphoek met beunschepen
naar de Jan Heymans aangevoerd en met
behulp van de overslagkraan in de daarvoor
bestemde silo's overgeslagen. De haspels met
filterdoek, waarvan de baanbreedte 4,75 m
bedraagt, worden vanuit het magazijn in de
werkhaven op een zolderbak naar de drij
vende fabriek vervoerd en daar met de
traverse in de taatsen geplaatst. Op dezelfde
wijze vindt de aanvoer en de opslag op het
schip plaats van de haspels met wapenings
gaas. Dit gaas, dat vanuit de fabriek in rollen
ter breedte van 4 m, 3,80 en 4,80 m naar de
werkhaven is aangevoerd, is te voren in een
assemblageruimte op de werkhaven tot de
vereiste breedte van 16,60 m samengeknoopt
en op de lengte van het te maken zinkstuk
afgeknipt. Een haspel met 200 m gaas weegt
ongeveer 11 ton.
Het menggietasfalt wordt samengesteld uit
60 plaatzand, 20 zwakke vulstof, 10
asfaltbitumen 270/330 en 10% geblazen
asfaltbitumen 85/40. Het bitumen is gemengd
in de raffinaderij. Het eindprodukt, steen-
asfalt, heeft een samenstelling van 80%
steenslag (20/40 mm) en 20% menggietasfalt.
Het steenasfalt wordt in twee fasen in de
zelfde menginstallatie bereid; eerst wordt het
menggietasfalt geproduceerd bij een tempe
ratuur van 140° Celsius en een viscositeit van
circa 400 Poises, en daarna vindt menging
plaats van het gietasfalt met de steenslag, bij
een temperatuur van 110° Celsius. Het berei
dingsproces verloopt als volgt. Het zand
wordt na in de droogtrommels te zijn ge
droogd en verwarmd via de warme ladders
367