Vorderingen
januari-1 april 1974
De werken van het Deltaplan
olkerak
iiet heiwerk voor de pijlers van
e overbrugging van de derde
luis en de jachtensluis is
ottooid. Het landhoofd aan de
llrabantse zijde en een gedeelte
an de pijlers zijn gestort. Be-
onnen is met het aanbrengen
an voorgespannen liggers.
De stortebedden en de vleugel-
wanden aan de Hollands-Diep-
ijde van de inlaatsluis werden
\erder opgebouwd. Begonnen
werd met het aanbrengen van
e staalconstructie voor de
chuifgeleiding.
I e wanden van de kolkmoot
i i de jachtensluis zijn nu hele-
1 laai gestort. Men is begonnen
ran de opbouw van de sluis-
toofdwanden. Een paar vleugel-
v andvloeren werden al gestort.
t et betonwerk van het beneden-
t oofd van de derde schutsluis
geheel gereed. Aan beide
2 jden van de sluis ging men
verder met het maken van
keerwanden. Er werden voorts
s alen en betonnen palen geheid
voor de fuikmoten. Het heiwerk
voor het bedieningsgebouw is
voltooid. Voor het zogenaamde
cebouw 'G' is de bekisting
c esteld.
I februari 1974 is begonnen
r :et een nieuw werk, het maken
van geleidedammen, voor-
t avens, toeleidingsgeulen en
ortebedden voor de inlaatsluis
en de jachtensluis. Aan het
eind van de verslagperiode was
reeds 250 000 m3 zand uit de
winplaats in de havendammen
verwerkt, waarop 6000 m2 zink-
stuk werd neergelegd.
Begonnen is met het baggeren
van een talud in de toeleidings-
geul aan de zuidzijde van de
inlaatsluis. Een aanvang is
gemaakt met de aanvoer van
de door het rijk aan de aan
nemer ter beschikking gestelde
stortsteen, rijsmaterialen en riet.
Oosterschelde
In de haven bij het werkeiland
Noordland werden, na een stille
periode, opnieuw staalslakken
aangevoerd en in depot opge
slagen. In de werkhaven Sophia-
polder werd de aanvoer van
stortsteen en de opslag ervan
gewoon voortgezet. Op het
werkterrein bij de haven Schelp-
hoek werd filterdoek en wape-
ningsnet aangevoerd voor de
vervaardiging van steenasfalt-
matten.
De afwerking van de bermen en
van de taluds van het werk
terrein Schouwen en van de
toegangswegen naar dit terrein,
kwam in de verslagperiode
gereed.
Het asfaltschip 'Jan Heyman'
werd geheel afgebouwd. Een
begin werd gemaakt met het
maken en leggen van steen-
asfaltmatten. In de fabriek op
het terrein van de haven Schelp-
hoek worden de wapenings-
netten samengesteld; met het
filterdoek en de benodigde
zand- en steenslag, worden ze
daarna afgevoerd naar het
schip.
Na het leggen van enkele proef-
zinkstukken met vaste beton-
ballast, werd op 29 januari de
eerste betonblokkenmat in de
Roompot neergelegd.
De bouwput in het werkeiland
Noordland kwam op 16 januari
wat het cutteren betreft gereed.
Daarna werd de oostelijke ring
dijk opengegraven om de cutter
zuiger doorgang te verlenen
naar buiten. Onmiddellijk daar
na werd de dijk weer gesloten.
De werkzaamheden aan de
bouwput werden nog in deze
verslagperiode voor de eerste
keer opgeleverd.
In de Hammen werden de twee
nog ontbrekende palen voor de
kabelbaan geheid. In de Schaar
van Roggenplaat werden drie
palen ingeheid. Al deze palen
werden afgebouwd.
Op 21 maart werd begonnen met
het inheier. van de eerste paal
in de Roompot. Deze paal is
57 m lang, weegt 320 ton, en
heeft een middellijn van 4,80 m.
De waterdiepte bedraagi ter
plaatse ruim dertig meter.
Alle onderdelen voor de verdere
opbouw van deze en de
resterende palen zijn aange
voerd in Dintelmond.
425