Vorderingen januari-1 april 1974 De werken van het Deltaplan olkerak iiet heiwerk voor de pijlers van e overbrugging van de derde luis en de jachtensluis is ottooid. Het landhoofd aan de llrabantse zijde en een gedeelte an de pijlers zijn gestort. Be- onnen is met het aanbrengen an voorgespannen liggers. De stortebedden en de vleugel- wanden aan de Hollands-Diep- ijde van de inlaatsluis werden \erder opgebouwd. Begonnen werd met het aanbrengen van e staalconstructie voor de chuifgeleiding. I e wanden van de kolkmoot i i de jachtensluis zijn nu hele- 1 laai gestort. Men is begonnen ran de opbouw van de sluis- toofdwanden. Een paar vleugel- v andvloeren werden al gestort. t et betonwerk van het beneden- t oofd van de derde schutsluis geheel gereed. Aan beide 2 jden van de sluis ging men verder met het maken van keerwanden. Er werden voorts s alen en betonnen palen geheid voor de fuikmoten. Het heiwerk voor het bedieningsgebouw is voltooid. Voor het zogenaamde cebouw 'G' is de bekisting c esteld. I februari 1974 is begonnen r :et een nieuw werk, het maken van geleidedammen, voor- t avens, toeleidingsgeulen en ortebedden voor de inlaatsluis en de jachtensluis. Aan het eind van de verslagperiode was reeds 250 000 m3 zand uit de winplaats in de havendammen verwerkt, waarop 6000 m2 zink- stuk werd neergelegd. Begonnen is met het baggeren van een talud in de toeleidings- geul aan de zuidzijde van de inlaatsluis. Een aanvang is gemaakt met de aanvoer van de door het rijk aan de aan nemer ter beschikking gestelde stortsteen, rijsmaterialen en riet. Oosterschelde In de haven bij het werkeiland Noordland werden, na een stille periode, opnieuw staalslakken aangevoerd en in depot opge slagen. In de werkhaven Sophia- polder werd de aanvoer van stortsteen en de opslag ervan gewoon voortgezet. Op het werkterrein bij de haven Schelp- hoek werd filterdoek en wape- ningsnet aangevoerd voor de vervaardiging van steenasfalt- matten. De afwerking van de bermen en van de taluds van het werk terrein Schouwen en van de toegangswegen naar dit terrein, kwam in de verslagperiode gereed. Het asfaltschip 'Jan Heyman' werd geheel afgebouwd. Een begin werd gemaakt met het maken en leggen van steen- asfaltmatten. In de fabriek op het terrein van de haven Schelp- hoek worden de wapenings- netten samengesteld; met het filterdoek en de benodigde zand- en steenslag, worden ze daarna afgevoerd naar het schip. Na het leggen van enkele proef- zinkstukken met vaste beton- ballast, werd op 29 januari de eerste betonblokkenmat in de Roompot neergelegd. De bouwput in het werkeiland Noordland kwam op 16 januari wat het cutteren betreft gereed. Daarna werd de oostelijke ring dijk opengegraven om de cutter zuiger doorgang te verlenen naar buiten. Onmiddellijk daar na werd de dijk weer gesloten. De werkzaamheden aan de bouwput werden nog in deze verslagperiode voor de eerste keer opgeleverd. In de Hammen werden de twee nog ontbrekende palen voor de kabelbaan geheid. In de Schaar van Roggenplaat werden drie palen ingeheid. Al deze palen werden afgebouwd. Op 21 maart werd begonnen met het inheier. van de eerste paal in de Roompot. Deze paal is 57 m lang, weegt 320 ton, en heeft een middellijn van 4,80 m. De waterdiepte bedraagi ter plaatse ruim dertig meter. Alle onderdelen voor de verdere opbouw van deze en de resterende palen zijn aange voerd in Dintelmond. 425

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 53