woningsconcentraties als Rotterdam-Zuid, Ridderkerk en Zwijndrecht grenzen aan de hoofdwaterkering. Bovendien is er vooral langs langs de noord- en oostrand buiten dijks, en soms ook binnendijks, veel indus triële bedrijvigheid. Dit alles maakt het nodig dat voor de opstelling van dijkversterkings plannen heel veel en uitgebreid overleg moet worden gepleegd. Ook vergt de aankoop van gronden en de afbraak van bebouwing veel tijd. Tijdige planning van alle werkzaamheden, die aan de eigenlijke dijkversterking vooraf gaan, is een vereiste, mede in verband met de zorg voor de vervangende woonruimte voor hen wier woningen moeten worden afgebroken. Hoewel er bij de opstelling van een tijd schema van wordt uitgegaan dat de volgorde van de versterking van de verschillende dijk- de gemeente Ridderkerk heeft een lange tijd van voorbereiding gevergd. Wijziging van de inzichten omtrent hetgeen voor de streek de meest wenselijke oplossing is, heeft hier een rol gespeeld. Men was het er wel spoedig over eens dat niet de bestaande, met een wijde boog diep landwaarts lopende waterkering versterkt moest worden, maar dat een nieuwe waterkering moest worden aangelegd, onge veer evenwijdig aan de rivier de Noord. Het heeft echter verschillende jaren geduurd alvorens er een gemeenschappelijke mening was gevormd over de wenselijkheid of nood zaak ten behoeve van de scheepvaart een keersluis in de nieuwe waterkering aan ie brengen ter plaatse van de kruising met de haven van Ridderkerk. Ten slotte is echter besloten om geen sluis te bouwen maar in de mond van de haven vakken wordt bepaald naar de voor elk tijdvak vast te stellen noodzaak, blijkt het in de praktijk bijzonder moeilijk om de voorop gestelde prioriteiten te handhaven. Voor sommige dijkvakken blijkt de voorbereidings tijd naderhand te kort geraamd te zijn, omdat, om een voorbeeld te noemen, in afwijking van de planning het grondmechanisch onder zoek veel uitgebreider moet worden verricht dan aanvankelijk was gedacht, of omdat het overleg met de plaatselijke autoriteiten en belanghebbenden vanwege de ingewikkeld heid der problemen veal langer duurt dan was verwacht. Voor andere dijkvakken loopt het allemaal wat vlotter en daar wordt het dijkversterkingswerk dan eerder uitgevoerd dan men verwachtte. De versterking van de hoofdwaterkering in een afsluitdam te leggen. De hoofdwater kering zal daardoor in de toekomst ononder broken doorlopen ongeveer evenwijdig langs de linkeroever van de rivier de Noord. Het tracé van de nieuwe rivierdijk brengt enige buitenpolders en buitengronden binnen de hoofdwaterkering van IJsselmonde; de haven van Ridderkerk wordt erdoor afge sloten van het scheepvaartverkeer op de rivier de Noord. Voor de afdamming van de haven en de indijking van enige terreinen is op grond van de uit 1904 daterende wet op de droog makerijen en indijkingen aan het Waterschap IJsselmonde een concessie verleend. In deze concessie is beschreven hoe de afsluiting van de haven tot stand mag worden gebracht, en welke aanvullende werken moeten worden uitgevoerd. SCHIEDAM VLAARDINGEN ROTTERDAM KRIMPEN HOOGVLIET RIDDERKERK RHOON BARENDRECHT HENDRIK IDO AMBACHT HEERJANSDAM 525

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 41