Het stroombeeld door een
stormvloedkering over de
gehele breedte van de Roompot
wordt aanzienlijk rustiger
waaraan ook een aantal onaangename gevol
gen verbonden zijn. Men kan de translatiegolf
afvlakken door de sluitingsduur te vergroten.
Figuur 2 laat zien welk effect de vertraging van
de sluitingsmanoeuvre kan hebben op het ka
rakter van de translatiegolf. Mede onder invloed
van de grootte van de translatiegolf zullen ook
de vervallen over de schuiven variëren. Naar
mate het verval tijdens de sluitingsmanoeuvre
groter wordt, zal de belasting op de schuiven
toenemen, en zullen de bewegingswerken
zwaarder moeten worden gedimensioneerd.
Om alle alternatieven tegen elkaar te kunnen
afwegen zullen dan ook een aantal vragen
aangaande de sluitingsmanoeuvre als varia
belen in het onderzoek moeten worden be
trokken.
Allereerst dient bekeken te worden hoe de
voor het ontwerp maatgevende stormvloed in
de tijd verloopt. Dan dient te worden onder
zocht bij welke waterstand de sluitings
manoeuvre moet beginnen en hoe lang ze
mag duren; daarbij dient ook betrokken te
worden, hoe groot de normale doorstroom-
opening is.
Ook de dimensionering van de bewegings
werken is dus geen op zichzelf staand pro
bleem. Gezien de relatie met de normale
doorstroomopening blijken de gevolgen van
het sluiten bij stormvloed merkwaardigerwijs
een duidelijke relatie te hebben met de getij
beweging die men onder de dagelijks weer
kerende omstandigheden op het bekken wil
toelaten.
Inmiddels is uit deze bespreking wel gebleken
dat het geheel van caisson en schuiven inner
lijk verdeeld is met betrekking tot de ontwerp
eisen. De caisson als geheel ondervindt een
maximale belasting wanneer men de kering op
72