Het stroombeeld door een stormvloedkering over de gehele breedte van de Roompot wordt aanzienlijk rustiger waaraan ook een aantal onaangename gevol gen verbonden zijn. Men kan de translatiegolf afvlakken door de sluitingsduur te vergroten. Figuur 2 laat zien welk effect de vertraging van de sluitingsmanoeuvre kan hebben op het ka rakter van de translatiegolf. Mede onder invloed van de grootte van de translatiegolf zullen ook de vervallen over de schuiven variëren. Naar mate het verval tijdens de sluitingsmanoeuvre groter wordt, zal de belasting op de schuiven toenemen, en zullen de bewegingswerken zwaarder moeten worden gedimensioneerd. Om alle alternatieven tegen elkaar te kunnen afwegen zullen dan ook een aantal vragen aangaande de sluitingsmanoeuvre als varia belen in het onderzoek moeten worden be trokken. Allereerst dient bekeken te worden hoe de voor het ontwerp maatgevende stormvloed in de tijd verloopt. Dan dient te worden onder zocht bij welke waterstand de sluitings manoeuvre moet beginnen en hoe lang ze mag duren; daarbij dient ook betrokken te worden, hoe groot de normale doorstroom- opening is. Ook de dimensionering van de bewegings werken is dus geen op zichzelf staand pro bleem. Gezien de relatie met de normale doorstroomopening blijken de gevolgen van het sluiten bij stormvloed merkwaardigerwijs een duidelijke relatie te hebben met de getij beweging die men onder de dagelijks weer kerende omstandigheden op het bekken wil toelaten. Inmiddels is uit deze bespreking wel gebleken dat het geheel van caisson en schuiven inner lijk verdeeld is met betrekking tot de ontwerp eisen. De caisson als geheel ondervindt een maximale belasting wanneer men de kering op 72

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 18