6 Toenemend verval, toenemende stroomsnel heid, stelden we zojuist. De geul die vlak achter de stormvloedkering ligt, wordt echter niet vernauwd, en daar zal de snelheid ten gevolge van het afnemende debiet juist afnemen. Bij toenemende vernauwing in de doorstroom- opening van de caissons zal daar de weer stand toenemen en het debiet eerst langzaam, dan met toenemende snelheid afnemen, ter wijl de stroomsnelheid steeds verder oploopt. De overgang van de hoge snelheden in de constructie naar de lage er vlak achter wordt steeds groter. De vertraging die de stroom opeens moet ondergaan bij het uitstromen, neemt dan ook toe naarmate men het sluitgat vernauwt. Vertraging gaat gepaard met ener gieverlies. Bewegings-energie wordt omgezet in potentiële energie en in warmte en tur bulentie. Een onmiddellijk gevolg van de toe nemende turbulentie is, dat de stroom hoe langer hoe meer zand gaat loswoelen en mee voeren. Pas bij zeer grote vernauwing, als het debiet aanzienlijk kleiner wordt, neemt dit verschijnsel weer af, doordat de toenemende turbulentie dan meer dan gecompenseerd wordt door de vermindering van de stroom snelheid in de geul. Kennis van de hier aangeduide samenhangen is natuurlijk van veel belang voor een juiste prognose van de bodemerosie vlak aan weerszijden van het kunstwerk. Het energieverlies, en daarmee min of meer ook de bodemerosie, is evenredig met het produkt van het verval over en het debiet door de constructie. Fig. 7 brengt dit in beeld, door debiet, verval en energieverlies voor te stellen als functies van de profielver nauwing in de oorspronkelijke geul. Fig. 6. Invloed van de ver nauwing op het snelheids- verschil in de doorlaatcon- structie en in de geul erachter Fig. 7. Getijverschil, debiet, verval en energieverlies als functie van de profielver nauwing Wanneer we spreken van 'het' doorstroom profiel, dan hebben we eigenlijk twee afzon derlijke begrippen op het oog: ten eerste het doorstroomprofiel tijdens de bouw van de stormvloedkering, en met name tijdens het plaatsen van de caissons, en ten tweede het doorstroomprofiel in de definitieve toestand. Ten aanzien van het doorstroomprofiel in de definitieve toestand, we hebben het impliciet al duidelijk gemaakt, zijn de eisen die vanuit verschillende belangen worden gesteld, onderling strijdig: - Uit milieu-technisch oogpunt zou het ge wenst zijn de huidige toestand in het Ooster- scheldebekken zoveel als maar mogelijk is te handhaven. Dit betekent een wens tot handhaving van een maximaal tijverschil. - Uit constructief oogpunt is een bepaalde 76

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 22